zpravy

Cermat uznával v maturitní úloze z matematiky dvě různé odpovědi

18. 06. 2019

Při opravování maturitních testů z matematiky uznával Cermat letos na jaře u jedné z úloh i odpověď, kterou neuvedl v klíči správných řešení. Studenti tak mohli dostat bod za dvě varianty odpovědí. Podle konzultanta vzdělávací společnosti EDUin Oldřicha Botlíka byla příčinou chyba v zadání úlohy, Cermat s tím nesouhlasí. Podle tiského oddělení ministerstva školství měla úloha jediné správné řešení, a hodnotitelé se pouze rozhodli uznávat ho i v případě, že jeho součástí byla také chybná odpověď. 

Nezávislá odborná komise ministerstva školství v květnu uvedla, že zadání maturitních testů bylo letos - na rozdíl od loňska - bezchybné. Podle Botlíka to ale není pravda, jelikož na jednu úlohu mohli maturanti odpovědět dvěma možnými způsoby, ačkoli v klíči správných řešení byl uveden jeden. Šlo o příklad, ve kterém byla daná velikost úhlu a studenti měli vypočítat velikost druhého úhlu, který se měl od prvního lišit. V zadání se hovořilo o dvou různých úhlech, nikoli o různých velikostech. Podle Botlíka tak studenti mohli napsat jako správné řešení jak odlišnou velikost úhlu, tak stejnou velikost. Šlo by o dva odlišné úhly, které leží proti sobě.

Cermat trvá na tom, že úloha byla zadaná správně a jednoznačně, napsalo dnes  ministerstvo školství. Nejde o úlohu s dvěma možnými odpověďmi, uvedl úřad. Příklad má podle něj jediné správné řešení, které se uvádí v klíči správných řešení, a to je velikost úhlu 248°. Tuto odpověď podle ministerstva nesměli studenti vynechat. Pokud kromě toho uvedli i velikost protilehlého úhlu, tedy 112°, hodnotitelé jim bod i v tomto případě uznali, nicméně pokud uvedli pouze protilehlý úhel, bod jim nezapočetli.

Ministerstvo připomnělo, že za správnost zadání úlohy se postavili ve svých vyjádřeních Eduard Fuchs z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně a bývalý předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát, kteří jsou členy nezávislé komise ministerstva. Podle Fuchse svědčí tvrzení Botlíka, který je absolventem Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, o nepochopení školské matematiky.

Maturitní testy skládalo na začátku května zhruba 62.500 prvomaturantů. Test z matematiky dělalo 21,4 procenta z nich. Uspělo u něj 84,5 procenta maturantů, kteří si tento předmět vybrali. Bylo to meziročně o 6,3 procentního bodu víc.

 

Loni se v maturitních testech objevila chyba, kvůli které ministr školství Robert Plaga (ANO) odvolal bývalého ředitele Cermatu Jiřího Zíku z funkce. V jedné z otázek v češtině byly dvě možné správné odpovědi místo avizovaného jediného správného řešení. Cermat tak některým žákům musel vystavit nová vysvědčení a nové výpisy testů. Oprava pomohla 147 maturantům.


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    banners/1558389600_patron-deti_390x60.jpg
    reklama un

    1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
    reklama
    akcent_09-19_125x125.gif
    1543878000_mikroskop.gif
    1572822000_stredoskolak_125x125.jpg
    ucebnice
    okentes_2019_3.gif
    anketa
    Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    48%
    32%
    20%
    termaly_losiny_10-19.jpg
    freecinema_240x100b.png
    linka_duvery_240x100.jpg
    © Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz