zpravy

Změny státní maturity většinou neškodí, ale mnoho nepomohou

12. 04. 2012

Změny v maturitním kalendáři jsou prospěšné, byť jedna z nich, posunutí termínu vydání maturitního vysvědčení o týden, je velmi malá a sama o sobě nezpůsobí, že se začnou vysoké školy o výsledky státní maturity zajímat. A snaha nově objektivizovat vyhodnocování písemných prací je typickým velmi komplikovaným a nákladným opatřením s problematickými výsledky.

 

Začít didaktickými testy a písemnými pracemi, umožnit studentům opakování jen té části maturity, v níž neuspěli, i změny maturitního kalendáře, to jsou všechno změny k lepšímu. Přesto neřeší hlavní problém. Maturita je pořád složitá a z hlediska investovaných peněz velmi neefektivní.

Jestliže si například letos zvolilo vyšší úroveň maturity jen 4% studentů, znamená to, že příprava testů ve vyšší úrovni je zcela neefektivní činnost s prakticky nulovým výsledkem, protože z takto nízkého čísla vyplývá, že ani letos nevezmou vysoké školy výsledky státní maturity při přijímacím řízení v úvahu.

Podobně snaha centralizovat vyhodnocování písemných prací z českého a cizího jazyka (CERMAT za tím účelem vyškolil 800 učitelů) je sice pochopitelná, ale ve výsledku velmi pravděpodobně neúčinná snaha zvýšit kvalitu maturity. Navíc přinese zvýšené náklady a další organizační komplikace. Problém je v samotném zadání písemné maturitní práce, především té českého jazyka, protože „písemka na sto padesát slov“ u kvalitnějších škol jednoznačně snižuje laťku kvality.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Bylo by na místě uvažovat o zásadnější proměně maturitního modelu ve smyslu připravené novely, jíž hodlá předložit v Poslanecké sněmovně předsedkyně školského výboru Anna Putnová z TOP 09. Ta předpokládá redukci státní maturity jen na jednu úroveň a jen na didaktické testy z českého jazyka a volitelně z cizího jazyka a matematiky. Stát by tak hlídal maturitní minimum a zbytek by byl ponechán na školách. To by mohl být výrazně levnější a funkčnější model.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin

 


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    banners/scholastika-kveten_390x60.gif
    reklama un


    reklama

    klostrmann.gif
    ucebnice
    grevin-panmat-04.gif
    eu hrou.jpg
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    24%
    61%
    15%
    soutez
    kdojeto
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz