zpravy

Protest proti podobě testu vyšší státní maturity z matematiky 2012

17. 05. 2012

 

Otevřený dopis CERMATu: Dobrý den, píši Vám, jakožto osobě, která je schopna s touto zprávou, která se jí dostane do rukou, naložit řádně a slušně , postoupit ji dál, na jejím základě učinit patřičná rozhodnutí a skutečně se jejím obsahem zabývat. Předem Vás prosím, aby tento dopis nebyl brán na lehkou váhu, protože vyjadřuje názory více než 500 lidí – více než jedné třetiny maturantů z vyšší úrovně matematiky a píši jménem všech těchto lidí, kteří vyjádřili svůj souhlas na facebookové stránce: Protest proti podobě testu vyšší státní maturity z matematiky 2012

Toto není skupina lidí, která matematiku podceňuje: zatímco loňský test mnozí napsali na cca 85% a výše, účastníci testu letošního se zděšeně obávají výsledku a říkají, že budou rádi za známku dostatečnou, popřípadě dobrou. Značná část se bojí, že v testu vůbec neprošla. Výjimkou nejsou lidé, kteří na Národních srovnávacích zkouškách běžně dosahují percentilů nad 90. Ze svého blízkého okolí můžu jmenovat spolužačku, která se matematice věnovala denně, před maturitním testem si prošla a propočítala všechny sešity za celé čtyři roky na gymnáziu, spočítala přes tři sta příkladů uvedených v publikacích určených k přípravě na vyšší obtížnost maturitní zkoušky z matematiky. To všechno k ničemu. Rád bych se Vás tedy otázal, kdo jiný než tito lidé, má nárok Vaši zkoušku složit?

Jakožto skupina požadujeme, aby se maturity z vyšší matematiky buď opakovaly anebo se alespoň upravily hranice úspěšnosti. K tomu existuje celá řada důvodů:

  • Meziroční srovnatelnost: trochu zrádné byly už i ilustrační testy, které byly pro mne, a dle reakcí mých spolužáků nejsem jediný, znatelně obtížnější než libovolný test z minulých let a to jak ilustrační, tak ostré. Rád bych zmínil, že důvod, proč se centralizace vůbec zaváděla, by tímto byl zničen – totiž proto, aby maturita dávala objektivní měřítko studentovy schopnosti.
  • Rozumné očekávání: studenti byli v podstatě podvedeni CERMATem, protože se rozhodovali, zda na vyšší úroveň matematiky mají nebo ne na základě minulých testů a vzhledem k tomu, že jejich obtížnost je jiná, není fér, že nyní budou posuzováni na základě jiných požadavků, než jaké byly v původních testech. Mimo jiné, mé názory sdílí i mnoho pedagogů. (Viz http://zpravy.idnes.cz/cvicne-maturitni-testy-vydesily-studenty-fju-/domaci.aspx?c=A120329_142124_domaci_abr)
  • Původní ideál: CERMAT by tímto zničil původní myšlenku vyšší maturity – maturity pro gymnázia. Jaký je smysl toho, že gymnazisti budou masakrovat odborná učiliště aj. (už jen proto, že se jim zkrátka dostalo více matematiky pod ruku) v nižší úrovni? Neměl by se CERMAT snažit naopak podporovat gymnazisty, kteří nešli tou lehkou cestou? Neměl by je podporovat, aby se matematiky nebáli, snažili se v ní zlepšit a překonávali se, navzdory tomu, že české výsledky v matematice jsou rok od roku horší? (Viz: http://zpravy.idnes.cz/cesti-skolaci-ve-srovnani-se-svetem-propadli-horsi-se-hlavne-v-matematice-1lt-/domaci.aspx?c=A101207_141030_studium_bar)
  • Pochybení: u jedné úlohy s kružnicemi bylo špatně formulováno zadání. Mluvil jsem také se studenty, kteří zkoušku skládali v polštině, a dozvěděl jsem se o chybném překladu v jejich zadání.
  • Samozřejmě, dalo by se namítnout, že se studenti jen nedostatečně připravili; jenže tato námitka nedává smysl ve chvíli, kdy jen matematicky elitní 4 procenta žáků (protože kdo jiný by si za současných podmínek vyšší matematiku dobrovolně vzal) si volí právě vyšší matematiku. Naopak! Když se podíváme do zahraničních, etablovaných testovacích společností tak vidíme, že matematicky náročnější zkoušky mívají více, ne méně úspěšných lidí: například když srovnáme International Baccalaureate (IB) Further Maths (zkoušku, o které nikdo nemůže říct, že by byla snadná) a IB Mathematics SL/HL, tak vídíme, že studenti jsou mnohem úspěšnější v náročnější verzi – protože si IB uvědomuje, že si ji vybírají jen ti matematicky nadaní. Stejně tak britské A-levels: v Further Mathematics dostává až 60 procent nejlepší známku „A“, zatímco v běžné úrovni je to jen 45 procent. (http://news.bbc.co.uk/2/shared/bsp/hi/education/09/exam_results/a_levels/html/mathematics.stm) A věříme, že principielně neexistuje důvod, proč by tomu u nás mělo být jinak. Spíše naopak, vzhledem k ještě větší selekci by, statisticky, jedničku mělo získávat ještě více lidí (samozřejmě ne nezaslouženě). Jen stěží se dá tvrdit, že drtivá většina z této velice odvážné skupiny obsahující matematické olympioniky a další nebyla dostatečně připravena.

To vše je podle mne natolik závažné, že by to vyžadovalo buď zkoušku novou či upravení hranice úspěšnosti.

Věříme, že CERMAT může přistoupit na tyto požadavky, aniž by zvedl vlnu nevole. Naopak nezměněné výsledky by mohly znamenat nevoli nejen současných, ale i budoucích maturantů a de facto smrt vyšší maturity z matematiky.

Pokud je maturita založena na principu, že student, který se připravuje, by měl u maturity uspět, potom byl tento princip letošním zadáním testů naprosto pošlapán. Podle otce jednoho z účastníků testu (profesor matematiky, fyziky a informačních technologií na gymnáziu) se v testu vyskytovaly příklady, na jejichž řešení je potřeba značné množství času a jejich úspěšné vyřešení si vyžaduje zkušenosti s počítáním podobných příkladů. Táži se: Kde se prosím měli studenti s těmito příklady setkat, když nejsou předmětem publikací, určených k přípravě na maturitu, když nejsou v osnovách škol, v učebnicích matematiky, a dokonce ani ve Vašich přípravných či předešlých testech?

Zcela nejhorší je, že celá státní maturita selhala, protože na školách, kde se vědělo, že by jejich studenti neměli nejmenší šanci odmaturovat, nechali někteří učitelé studenty opisovat. O tomto jsem se doslechl z řad studentstva. Hlavní prý bylo, aby je neviděl inspektor, což je prosím věc hodna pobavení, protože například na škole naší, se inspektorka objevila ve třídě pouze jedenkrát, na začátku testu. Možná by se CERMAT, namísto trestání poctivých studentů, kteří nešli tou lehkou cestou a zvolili si vyšší úroveň, měl zaměřit na studenty nepoctivé. Ti, co šli cestou nejmenšího odporu, nyní oslavují svůj úspěch u písemných maturit. Těm ostatním zbyl jen strach a oči pro pláč.

Na závěr přikládám komentáře tří studentů, svědčících o přemrštěné obtížnosti a diametrální odlišnosti letošního testu od testu loňského:

Jsem v nejlepších prvních 5ti procentech studentů z naší školy, ale tuhle maturitu nedal nikdo z nás, loňksé maturity jsme měli na 90% a lépe, ty letošní maturity jsou nehorázně obtížné, CERMAT by měl držet úroveň obtížností a neměnit je, při troše štěstí budu mít za 4

Lukáš Korel

Ono je skoro nemožné se připravit na něco, co nevíte, jak bude vypadat a ještě ve sbírkách tyhle typy úloh nejsou. Hodně lidí si vyšší matiku dalo kvůli přijetí na VŠ a teď se všichni bojíme, že se tam nedostaneme, i když už jsme přijatí na základě scií. Já třeba měla 89 percentil, ale tohle je úplně jiná kategorie....

Karolína Hajná

[…] [T]aky jsem si vzal vyšší úroveň a předpokládal jsem, že když mám doma pár diplomů z krajských kol matematických olympiád a podobných soutěží že s tím nebude problém...všechny přípravné testy a testy z minulých ročníků jsem vyřešil za jedna, nebo za dva...se znalostí matematiky z elektrotechnické školy jsem několikrát doučoval gymnazisty třetích a čtvrtých ročníků s pomocí sešitu z prvního ročníku...jinak řečeno to co se učili my, se vy budete učit na vysoké škole...a teď konečně k té maturitě: byla úplně na jiné úrovni než předešlé testy a nepoměrně těžší než nižší úroveň, kterou lze počítal i bez kalkulátoru (zadání mám před sebou)...sám jsem stihl spočítat 75%, zbytek jsem nedopočítal...ale s otcem (učitel fyziky, matiky a informatiky na gymnáziu) jsem některé příklady dořešil doma ale oběma nám to zabralo hodně času, hledání v učebnicích a i tak jsme dělali chyby a používali prostředky nemyslitelné u maturity […] já sám budu rád, pokud mi nenajdou mnoho chyb a pokud se vlezu do 18 bodů...lepší známku než 3 ani nečekám... (upraveno)

Michal Gabriel Pazdera

V příloze jich Vám však zasílám více, kdybyste se chtěli přesvědčit, že to skutečně není jen pár lidí.

Maturanti 2012

 


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama un


    reklama

    klostrmann.gif
    ucebnice
    grevin-panmat-04.gif
    eu hrou.jpg
    tentotyden
    test.php



    t.PHP
    aquapark Špindl 240x100b.jpg
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    24%
    61%
    15%
    ck_enko.gif
    soutez
    kdojeto
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz