zpravy

V pondělí startuje generálka plošných testů 5. a 9. tříd

20. 05. 2012

ČTK: Po státních maturitách odstartují v pondělí plošné testy i na základních školách. Jde zatím jen o generálku, zapojí se do ní ale všech 165 000 žáků 5. a 9. tříd a odpovídajícího ročníku nižších gymnázií ze zhruba 3700 škol. Děti budou na počítači dělat testy z češtiny, matematiky a cizího jazyka. Tříletý projekt za 300 milionů korun organizuje Česká školní inspekce, smyslem je zastavit propad ve znalostech českých žáků. Někteří rodiče ale proti povinným testům protestují a jsou připraveni na ně své děti neposlat.
Školy mohou testy pořádat od pondělí až do 8. června. Každému dítěti systém vygeneruje jiné otázky. Test je vyhodnocován automaticky, výsledky se žák dozví hned. Souhrnné výsledky, z nichž se ředitel dozví, jak si jeho škola stojí v rámci celé republiky, budou známy až po skončení generálky.
"Je výhradně na rozhodnutí školy a konkrétního učitele, zda vůbec a případně jakým způsobem zohlední výsledky testu, absolvovaného v rámci generální zkoušky systému, při celkovém hodnocení žáka na závěr školního roku," uvedla školní inspekce. Generálka má sloužit hlavně k prověření celého systému. Testy mají ověřovat minimální požadovanou míru znalostí v daném předmětu, měl by je tedy zvládnout i čtyřkař.
"Nechceme školu, kde budou děti jen nacvičovat testy na zlepšení výkonu a jen opakovat krátkodobě zapamatované znalosti bez hlubšího porozumění a bez schopnosti je v životě využít," tvrdí ale rodiče sdružení v iniciativě proti testování. Dopis požadující zastavení testování podepsalo přes 500 lidí, jsou mezi nimi třeba odborníci z pedagogických fakult Karel Rýdl a Ondřej Hausenblas nebo dětský psycholog Václav Mertin.
Na webu už iniciativa připravila pro nespokojené rodiče vzor dopisu pro školy, v němž zdůvodňují nesouhlas s testováním potomka.
S nápadem na testování přišel exministr školství Josef Dobeš, podle mezinárodních srovnání se totiž znalosti českých žáků zhoršily nejvíce ze všech testovaných zemí. Naostro by mělo být testování spuštěno v roce 2014. Projekt je financován z EU.
"To je chvályhodný počin s potenciálem poskytnout národní data o výkonu žáků, která budou srovnatelná mezi školami, kraji a v čase, což je zásadní informace pro národní monitorování výkonu žáků," vyjádřil se o plošném testování například vedoucí týmu expertů OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj) pro hodnocení vzdělávání Paulo Santiago. Upozornil ale na možná rizika, je prý třeba vyvinout další nástroje pro měření a také dbát na to, aby centrální školní osnovy byly v souladu s ověřovanými znalostmi.


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama un


    reklama

    aspektzs.gif
    ucebnice
    termaly_losiny_240_100_skolni_vylet_1_03.jpg
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    25%
    60%
    15%
    1498082400_wifi 3.gif
    cesko-nem_fond.gif
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz