zpravy

Katolická církev zakládá akademii na propagaci latiny

12. 11. 2012

(čtk, ap) Novou pontifikální akademii dnes založil papež Benedikt XVI. s cílem podnítit hlubší zájem o latinu. Studium oficiálního jazyka římsko-katolické církve je všeobecně na ústupu, připomíná dnes agentura AP. 
Papež v příslušném dekretu mimo jiné připustil, že budoucí kněží nyní v seminářích získávají jen "povrchní" znalosti latiny. Nová akademie bude propagovat latinu prostřednictvím konferencí, publikací a instruktáží v katolických školách, univerzitách a seminářích. 
Dekret a ustavující předpisy jsou podle očekávání rovněž psány latinou. 
Podle AP jde o jakousi olivovou ratolest podanou konzervativním katolíkům, kteří dlouhodobě kritizují modernizující reformy druhého vatikánského koncilu. Ten například nahradil latinskou liturgii mší v místním jazyce. Papežovo rozhodnutí je dalším dokladem jeho snahy postavit církev znovu na její tradiční základy a chránit věřící před nástrahami stále více sekulárního světa. Cílem hlavy katolické církve je rovněž znovu zajistit křesťanství pevné místo v těch částech světa, kde se stalo druhořadou záležitostí, ať už v boji s konkurenčními církvemi založenými striktně na bibli, nebo vinou řady skandálů kolem sexuálního zneužívání dětí kněžími. 
Už před pěti lety Benedikt XVI. uvolnil restrikce na celebrování staré latinské mše. To prý podnítilo zájem o latinu samotnou i latinskou liturgii. 
Vatikán argumentuje tím, že ačkoliv latině rozumí jen málo běžných katolíků, jde o univerzální jazyk, který představuje univerzální církev a nedává přednost jazyku některé skupiny. Kritikové naopak upozorňují, že návrat k latině je jen důkazem toho, jak daleko stojí katolická církev mimo moderní svět.


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama un


    reklama

    klostrmann.gif
    ucebnice
    grevin-panmat-04.gif
    eu hrou.jpg
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    24%
    61%
    15%
    soutez
    kdojeto
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz