zpravy

Podnikatelé v Liberci kritizovali školství, dopravu i obslužnost

12. 03. 2013

Pro podnikatele v Libereckém kraji je největším problémem nízká úroveň technického školství, špatný stav dopravní infrastruktury i nedostatečná dopravní obslužnost. Vyplývá to z průzkumu, který v kraji provedl Svaz průmyslu a dopravy. Zapojilo se do něj 80 firem, řekl dnes novinářům v Liberci po jednání se zástupci místních firem prezident svazu Jaroslav Hanák. 
    "Stejně jako v jiných regionech i tady se potvrdilo, že největší čas nám zabírá boj o zlepšení technického školství a získání technicky vzdělaných lidí od učňů přes středoškoláky až po vysokoškoláky," řekl Hanák. Je to podle něj největší problém, který české průmyslníky trápí. "Je to logické, jsme průmyslová země, máme v Evropě největší podíl průmyslu na HDP - 38 procent," vysvětlil. 
    Liberecký kraj je průmyslovou oblastí, dominantní je výroba dílů pro automobilový průmysl. Na nedostatek kvalitních technicky vzdělaných mladých lidí upozorňují zdejší podnikatelé už několik let. "Není to ale jen náš problém, nedostatek technicky vzdělaných lidí je problémem v celé Evropě a začíná to být palčivý problém v celém světě," řekl dnes ČTK personální ředitel jablonecké firmy TRW Automotive Vladimír Zákoucký. Mladí lidé podle něj volí "cestu nejmenšího odporu" a dávají přednost humanitním oborům před těmi technickými, které jsou podstatně náročnější. 
    Podle Šárky Prachařové ze vzdělávací agentury AABYSS začíná tento problém už na základních školách. "Neumíme učit matematiku. Matematika je i o tom, aby se v dětech probudilo technické myšlení. Máme Lego, Merkur a spoustu dalších hraček, kde by se děti mohly matematiku učit hrou, aby se matematiky nebály, ale naučily se ji využívat," řekla ČTK Prachařová. Problémem je podle ní i špatné profesní poradenství na školách. 
    Špatná je ale podle Prachařové také komunikace se zaměstnavateli. "Téměř vymizely exkurze do podniků a školáci často vůbec nevědí, jak to dnes ve výrobě vypadá," dodala. Podniky podle ní veřejnost do závodů nepouštějí, a tak není vidět, jak velký posun průmyslová výroba v posledních letech udělala. Na stejný problém podle Prachařové narážejí i studenti. "Když už se někdo dostane na průmyslovou školu, tak těžko hledá praxi, nemáme ve firmách mentory, kteří by s nimi pracovali," poznamenala. 
    Hanák tento problém přiznává. Vyřešit by to podle něj měl duální systém vzdělávání, který propojuje teoretickou výuku s praktickou profesní přípravou a měl by užší spolupráci škol a podniků nastartovat. "Už v dubnu se uskuteční první výběrová řízení na školy a firmy," dodal Hanák.


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama un


    reklama

    klostrmann.gif
    ucebnice
    grevin-panmat-04.gif
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    25%
    60%
    15%
    wifi 1.gif
    soutez
    kdojeto
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz