zpravy

Sdružení Matt a Hurry zveřejnilo maturitní žebříčky odborných škol

12. 04. 2013

(MAH) Občanské sdružení MATT A HURRY zveřejnilo na svých webstránkách www.mattahurry.cz přehledy středních odborných škol a učilišť spolu s výsledky jarního termínu maturitní zkoušky 2012. Navazuje tak na již zveřejněná přehled gymnázií a činí tak se stejným záměrem – uvést na pravou míru nedávno zveřejněné dezinformace a předejít dalšímu „žebříčkovému diletantismu“. Přehledy pro občanské sdružení zpracoval tým analytiků pod vedením bývalého ředitele CERMATu, Pavla Zeleného.

Lycea, střední odborné školy (SOŠ) a střední odborná učiliště (SOU) jsou prezentována v celkem 13 oborově a typově příbuzných skupinách a jsou porovnávána výhradně a pouze v rámci těchto skupin.

Jednotlivé školy mohou být zařazeny do srovnání ve dvou či více skupinách oborů podle toho, v jakých oborech loni studenti těchto škol maturovali. „Pokud lze vzájemně srovnávat školy, tak pouze v rámci skupiny stejného či podobného zaměření. Zejména v odborném školství je to důležité, protože jednotlivé obory a typy studia přikládají výuce  „státněmaturitních“ předmětů různou váhu a také oslovují odlišné skupiny studentů.“

K dispozici jsou tedy údaje o tom, kolik studentů jednotlivých škol a oborů u maturity i v jednotlivých předmětech propadlo, jakého průměrného výsledku dosáhli studenti v češtině, matematice a cizích jazycích, zda a jak na které škole volili studenti vyšší obtížnost zkoušek, jak dopadla jejich volba mezi matematikou a cizím jazykem a jak si vedly jednotlivé školy ve srovnání s ostatními oborově příbuznými školami v rámci republiky i v rámci krajů.

Na rozdíl od gymnázií zde doporučujeme věnovat více pozornosti dvěma údajům o neúspěšnosti – podílu těch, kteří maturitu nekonali, a těch, kteří neuspěli. Po oborech i po jednotlivých školách. Do značné míry vypovídají o tom, jak riskantní může být studium příslušného oboru a v případě hodně vysokých procent to může platit i o studiu na konkrétní škole. „Kdybych si měl vybírat školu, vysoká procenta neúspěšnosti bych chtěl po škole vysvětlit. Přitom nemusí jít vůbec o nekvalitní školu – to vůbec ne,“ doplňuje Zelený.

 


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    banners/klaster_broumov.gif
    reklama un

    1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
    reklama

    mikroskop.gif
    stredoskolak_125 x 125.jpg
    ucebnice
    1511305200_mezi-stromy_240x100.jpg
    termaly_losiny_240_100_skolni_vylet_1_03.jpg
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    25%
    60%
    15%
    cesko-nem_fond.gif
    1498082400_wifi 3.gif
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz