zpravy

V testech 5. a 9. tříd měly děti problém hlavně s matematikou

11. 06. 2013

(čtk) V testech 5. a 9. tříd dopadla nejlépe čeština, nejhůř matematika. Většina dětí test z počtů napsala na 41 až 60 procent, z češtiny na 61 až 80. V angličtině, která byla třetím povinným předmětem, uspěli zejména žáci pátých tříd, 39 procent z nich zvládlo test na 81 až 100 procent. Výsledky zveřejnila Česká školní inspekce, která generálku testování pořádala. 
    Minulý rok přitom uspěla většina škol v angličtině a matematice na 41 až 60 procent, v češtině na 61 až 80 procent. 
    Testy žáci vyplňovali na počítači, když první část ověřující základní znalosti napsali alespoň na 67 procent, automaticky ve druhé části testu přešli do vyšší verze. V češtině do vyšší verze postoupilo 45 procent páťáků a téměř 63 procent deváťáků, v matematice jen 19 procent páťáků a necelých 21 procent žáků devátých tříd. Velké rozdíly byly v angličtině, kde excelovali páťáci, do vyšší verze jich postoupilo 69,5 procenta. Ze žáků posledních ročníků ZŠ to bylo 42 procent. 
    "V češtině a matematice bylo letos menší procento žáků, kteří postoupili do vyšší verze, než loni," řekl náměstek školní inspektorky Ondřej Andrys. Nemusí to prý ale znamenat, že se žáci zhoršili. Letos totiž bylo v testech celkově víc úloh, v češtině navíc přibyly úlohy na práci s textem. Úspěch v angličtině si zase vykládá tím, že testy byly letos sestavovány po vzoru mezinárodních jazykových zkoušek. Přesnější zhodnocení letošní generálky prý ale budou mít až po podrobné analýze výsledků. 
    Letos si mohli deváťáci vyzkoušet také testy z němčiny a francouzštiny, v němčině většina uspěla na 41 až 60 procent, ve francouzštině na 61 až 80 procent. 
    "Z celkového počtu cca 2500 použitých úloh bylo identifikováno cca pět problematických úloh. U dvou z nich se nejednalo o nedostatky v zadání nebo nabízeném řešení, ale jejich nekorektnost souvisela s nekonzistentním zobrazením na některých starších PC," uvedla inspekce. 
    Pokusné testování se konalo od 13. května do 7. června. Na 3759 školách je absolvovalo 166.150 žáků, což je 97,6 procenta všech registrovaných. Někteří rodiče proti testování svých potomků protestovali a na testy je neposlali, podle nich povedou testy k biflování požadovaných znalostí. 
    Zkoušky v posledním týdnu konání poznamenaly povodně, kdy některé školy musely být uzavřeny a nemohly testování dokončit. "Tyto školy byly z účasti samozřejmě dodatečně omluveny," uvedla inspekce. Výsledky se sice žáci dozvěděli bezprostředně po dokončení testu, inspekce jim ale ještě vygeneruje něco jako vysvědčení, kde budou výsledky podrobněji rozepsány. Podrobné výsledky dostanou také školy a třídy. 
    Testování se ověřuje druhým rokem. Do příštího roku by mělo ministerstvo školství rozhodnout, zda testy budou pokračovat. Celý projekt, který kromě testů zahrnuje třeba i vývoj databáze úloh na domácí testování, vyjde na 300 milionů korun. Roční provoz by poté měl stát sedm milionů.


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama un


    reklama

    klostrmann.gif
    ucebnice
    grevin-panmat-04.gif
    eu hrou.jpg
    tentotyden
    test.php



    t.PHP
    aquapark Špindl 240x100b.jpg
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    24%
    61%
    15%
    ck_enko.gif
    soutez
    kdojeto
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz