zpravy

Pedagogická fakulta ZČU si sama vydělává na polovinu rozpočtu

13. 11. 2013

(čtk) Díky nárůstu vědecké práce, celoživotnímu vzdělávání pedagogů a dotacím EU zvýšila Fakulta pedagogická Západočeské univerzity (ZČU) během čtyř let podíl vlastními silami vydělaných peněz z nuly na 52 procent rozpočtu. Zbytek tvoří státní příspěvek na studenty, který před čtyřmi lety činil téměř 100 procent, řekli Jana Coufalová a Pavel Mičke, děkanka a tajemník fakulty, která nyní slaví 65. let od zahájení vysokoškolské přípravy učitelů. 
    "Výrazně jsme snížili počet akademických pracovníků a obývané plochy. Opustili jsme budovu v Jungmannově ulici. Především jsme ale zcela změnili strukturu portfolia svých činností," uvedla děkanka. 
    Nejvíce učitelů, téméř pětina, muselo fakultu opustit v roce 2010. Nyní jich má 200, ale v přepočtu 150 úvazků. "Zatímco v době extenzivního růstu se pracovníci zabývali především výukou, nyní se více věnují výzkumné a publikační činnosti, které přinášejí peníze, a věnují se také výrazněji získávání a řešení projektů," uvedla. 
    Ještě před čtyřmi lety měla fakulta přes 3500 studentů, tedy historické maximum, a nyní je jich pod 2500. Aktuální počet studentů je podle Coufalové "optimální především z hlediska potřeb regionu", hlavně Plzeňského a Karlovarského kraje. 
    Fakulta už nechce rušit žádné další studijní obory. "Hlavně kvůli tomu, aby západní Čechy měly kvalifikované učitele ve všech oborech, v nichž je základní a střední školy potřebují," uvedla děkanka. Loni musela kvůli úsporám uzavřít obory sociální práce, sbormistrovství, hra na nástroj, sólový zpěv a francouzský jazyk. 
    Fakulta výrazně překročila cíl, který si dala v dlouhodobém záměru ZČU před pěti lety, tedy mít 70 procent peněz od státu a zbytek těch, které si dokáže vydělat. "Tehdy nám to připadalo nedosažitelné. Netušili jsme, že se dostaneme do takového tlaku, že dotační příspěvek bude tvořit necelou polovinu našich příjmů," řekla. 
    Podíl vlastního výdělku už zřejmě nezvýší. "Současné vytížení lidí je hodně velké, muselo by se podařit získat další pracovníky," řekl Mičke. Peníze EU šly hlavně do vybavení speciálních učeben a studijních materiálů, na což stát nedává. "Tím bychom měli nalákat placené studenty do celoživotního vzdělávání," uvedl. Velké zakázky z výzkumu fakulta, na rozdíl od technických škol, těžko získá. 
    Ještě před čtyřmi lety měla fakulta vinou výpadku státních příjmů významnou ztrátu kolem 12 milionů korun. Nyní už se, díky restrikcím a úsporám, drží tři roky na nule. Ročně ještě splácí univerzitě půjčku, letos zhruba milion korun ročně.
 


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama un


    reklama

    klostrmann.gif
    ucebnice
    grevin-panmat-04.gif
    eu hrou.jpg
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    24%
    61%
    15%
    aquapark Špindl 240x100b.jpg
    soutez
    kdojeto
    ck_enko.gif
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz