zpravy

Ministr Chládek komentoval výsledky státní maturity

23. 06. 2014

(mšmt) Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek komentoval 20. 6. v Ranním interview Českého rozhlasu výsledky letošní státní maturity.

Státní maturitní zkoušky letos dopadly nejhůř ve své historii, studenti se zhoršili ve všech předmětech. Čekal jste tak špatné výsledky?

M. Chládek: Já bych neřekl, že problém je nějaké meziroční zhoršení. Když se podíváme na rok 2014, tak neuspělo 18,7 % a v roce 2012 18,2 %. Významný problém je dlouhodobě vysoké procento neúspěšných studentů. Systém maturit se ukazuje být neefektivní, a to i ohledně financování ze strany státu. My se budeme muset podívat na systém maturitních zkoušek, ale i maturitních oborů, protože podle mého názoru je na maturitních oborech příliš mnoho studentů a tato masifikace se pak výrazně odráží na snižování jejich výsledků.

Pokud jde o cizí jazyky, největší potíže měli studenti s němčinou. Tu neudělalo 22 % studentů. V čem je problém? Je německý jazyk tak náročný?

M. Chládek: Budeme se muset blíže podívat na didaktiku tohoto předmětu. Příští týden mám jednání se zástupci pedagogických fakult, kde s nimi chci mluvit o vzdělávání učitelů, protože si myslím, že tam musíme začít.

Není to ale jenom problém německého jazyka, ale více předmětů, protože i matematika má dramatické výsledky. U cizího jazyka je výrazný problém, který musíme rozklíčovat. Prezentovali jsme šetření České školní inspekce, kdy studenti 2. ročníku středních odborných škol dostali test pro 9. třídy základních škol a vyplnili ho hůře, právě v německém jazyce, než žáci základních škol.

Problém by mohl být i v tom, že někteří učitelé němčiny ji neučí tak dobře?

M. Chládek: To ještě nevíme, proto o tom musíme debatovat. Musíme vidět i výsledek šetření České školní inspekce, musíme více chodit na inspekční činnosti v předmětech, kde dochází k velkému propadu, jako jsou matematika a německý jazyk. Pravdou je, a o tom se mluví už několik let, že u některých předmětů může být problémem způsob vyučování.

Neúspěšnost maturit vzrostla hlavně na školách, kde mělo ministerstvo podezření na nekorektní průběh zkoušek. Letos tam proto vyjela i Česká školní inspekce. Znamená to, že dříve tam učitelé studentům neúměrně pomáhali?

M. Chládek: Takto přesně to říct nemůžeme. Je pravda, že jsme navštívili řadu škol, kde byly dříve tyto pochybnosti. Nikoho za ruku jsme při nekalosti nepřichytili. Rád bych ale zdůraznil, že ne všude, kde byla letos Česká školní inspekce, se v minulosti vyskytly problémy. Česká školní inspekce byla asi na 350 školách a já chci, aby i v budoucnu navštěvovala školy, kde bude kontrolovat průběh státní maturity. Už se mi ozvalo několik škol, které si myslely, že když je navštívila Česká školní inspekce, znamená to, že u nich byl v minulosti nějaký problém. My jsme navštívili školy, kde byly problémy, ale i školy bezproblémové. Snažíme se to dělat tak, aby škola nepoznala, kdy tam Česká školní inspekce bude. To je klíčové, aby všechny školy byly připraveny na transparentní průběh státní maturity.

 


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    banners/klaster_broumov.gif
    reklama un


    reklama

    aspektzs.gif
    ucebnice
    termaly_losiny_240_100_skolni_vylet_1_03.jpg
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    25%
    60%
    15%
    1498082400_wifi 3.gif
    cesko-nem_fond.gif
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz