zpravy

Upozornění na absurdní důsledky novely školského zákona (oblast předškolního vzdělávání) adresované sněmovnímu školskému výboru

10. 11. 2015

Vážená paní poslankyně Putnová,

obracím se na Vás ve věci zavedení povinného roku předškolního vzdělávání před zahájením povinné školní docházky novelou školského zákona.

Jako do jisté míry odborník jsem konsternován nesmyslností tohoto počinu, jako vedoucí odboru školství jedné z pražských městských částí jsem zděšen z důsledků, které zákonem zavedené nové „aranžmá“ přijímání k předškolnímu vzdělávání v praxi přivodí. Záměrně pomíjím tu část veřejné diskuse, která se vztahuje ke smysluplnosti vynuceného pobytu v mateřských školách pro děti starší 5 let, neboť v tom skutečné meritum věci není.

Napřed tedy (právní terminologií) stránka materiální, až poté procesní. Hlavní důvody proti zavedení povinné předškolní docházky rok před nástupem do základní školy paradoxně obsahuje důvodová zpráva k novele z dílny MŠMT. To, že si to předkladatelé ani neuvědomují, je jen třešničkou na celém tom nevábném dortíku.

1. Mezi zářnými příklady zemí, kde byla povinná předškolní docházka zavedena, najdeme státy jako Bulharsko, Chorvatsko, Maďarsko či Řecko, zatímco „na ošklivci“ by měly být např. Finsko a Švédsko, které povinně nahánějí děti do školy dokonce až od 7 let. A aby se to nepletlo, Finsko jako dlouholetý premiant všech mezinárodních srovnávacích šetření má navíc druhou nejnižší účast na předškolním vzdělávání od čtyř let věku (75,1%) v rámci celé EU. Buď jsou tedy malí Skandinávci učinění géniové en bloc, nebo je nepřiznaným záměrem našich vládních géniů ještě zvýšit již tak alarmující rozdíl mezi kvalitou vzdělávání tam a zde.

2. „Důvodovka“ dále výslovně (a zcela správně!) podtrhuje pozitivní dopady předškolního vzdělávání od raného věku, jenomže tím je (jak vědí vývojoví psychologové „teprve“ asi 60 let) období mezi 3 a 5 rokem života, nikoli doba následující po dosažení 5 let.

3. Tím ale celá švanda ještě zdaleka nekončí. Obzvláštní atrakcí na této veselé pouti je možnost individuálního předškolního vzdělávání, během kteréžto povinné „nedocházky“ bude mateřinka předškoláčka přezkušovat z „úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech“. Úžasný nápad!!! Protože hlavním profitem předškolního vzdělávání je dobře z 90% to, co si dítě odnese (obecně řečeno) v oblasti socializace a interpersonálních dovedností, staneme se konečně zase jednou světovým unikátem: pionýry socializace „na samotce“! Pravou lahůdkou pak bude komisionální posuzování „úrovně osvojování očekávaných výstupů“ v této oblasti – jen doufám, že už resortní výzkumáky „makají“ na bateriích testovacích úloh...

A nyní stránka „procesní“:

1. Otázkou legislativně naprosto defektního zajištění podmínek pro plnění povinné školní docházky se MŠMT evidentně vůbec nezabývalo, neboť tento mentálně insuficientní „mustr“ přesně „okopčilo“ i do ustanovení vztahujících se k povinné docházce předškolní. Jen pro připomenutí: o přijímání do ZŠ i MŠ rozhoduje výhradně ředitel školy (§ 165 odst. 2 písm. b) resp. e)), a to coby „úd státu“ – obec jako zřizovatel (povinný zajistit...) mu do toho nemá absolutně co s prominutím kafrat. Stejně tak ovšem nemá pražádný gebír „zajistit“ ono plnění ve škole zřizované jinou obcí – pokud mu všechny obce široko daleko nevyhoví (třeba proto, že budou i jejich mateřinky plné až po střechu), může si akorát poplakat či postěžovat na legendární lampárně. Jistě netřeba připomínat, že „povinnost dohody“ mezi dvěma rovnocennými subjekty je právní nonsens, naposledy existující v předlistopadové éře v podobě institutu tzv. kontraktační povinnosti.

2. Zlatým hřebem celé hitparády je potom povinný přesun „přijímaček“ do MŠ do druhé poloviny května. Vládní legislativci zjevně chyběli při probírání správního řádu: když si totiž nasčítáte všechny lhůty ve správním řízení (včetně „odvolaček“), začne nám školní rok v mateřinkách lampiónovým průvodem k populárnímu výročí VŘSR.

3. Tím se fakticky zhroutí celý proces přijímání k předškolnímu vzdělávání, neboť s ohledem na právo rodičů přihlásit dítě ke vzdělávání i do jiné než spádové školky, budou muset mateřské školy povinně držet v rezervě místa pro všechny spádové předškoláky, kteří se z jakéhokoli důvodu do spádové MŠ v září nedostaví. Povinnost rodičů informovat ředitelku spádové MŠ novela zákona nezavádí.

Takže si to zrekapitulujme:

Povinnou docházku do MŠ v posledním roce před nástupem do „základky“ zavedeme navzdory tomu, že:

1. Není prokázána vůbec žádná korelace mezi existencí tohoto institutu a úrovní vzdělání v další vzdělávací dráze.

2. Efektivita předškolního vzdělávání v období mezi 3 a 5 rokem věku je nesrovnatelně vyšší než po 5 roce.

3. Disponibilních míst pro děti, které by předškolní vzdělávání potřebovali nejvíce (tedy děti 3 až 5 leté), zákonitě silně ubude ve prospěch těch, které to již potřebují daleko méně.

4. „Díky“ nově stanoveným termínům „přijímaček“ nastane vždy počátkem školního roku v mateřských školách větší či menši chaos (v závislosti na velikosti převisu poptávky nad nabídkou volných míst).

V této souvislosti se mi vybavuje citát z jedné z her Járy da Cimrmana: „Tomu říkám obchod...“  Tzv. vedlejší ztráty z plánovaných „kobercových náletů Dobra“, k nimž v případě schválení předmětné novely zákona nutně dojde, lze vyjádřit i slovy jedné z perel ze studnice našeho folklóru: „Mířil na lišku, trefil Maryšku.“

Vážená paní poslankyně,

věřím, že mé argumenty zvážíte a svým hlasem se zasloužíte o Maryščino přežití, když už má liška nadále nerušeně běhat po lese.

S pozdravem

Mgr. Martin Odehnal

PRAHA 5 - Stodůlky


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama un

    1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
    reklama

    mikroskop.gif
    stredoskolak_125 x 125.jpg
    ucebnice
    1511305200_mezi-stromy_240x100.jpg
    termaly_losiny_240_100_skolni_vylet_1_03.jpg
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    25%
    60%
    15%
    cesko-nem_fond.gif
    1498082400_wifi 3.gif
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz