zpravy

Dobšík: Postavení učitelů ovlivňuje oslabení školy jako instituce

29. 03. 2016

(čtk) Postavení učitelů ve společnosti se odvíjí od vnímání školy, která jako instituce utrpěla, řekl předseda školských odborů František Dobšík. Z určitého pohledu mohou pak být učitelé považováni za "zbytečné". Podle Dobšíka ale pro vytváření soudržné společnosti nic lepšího než škola neexistuje. K pondělnímu českému Dni učitelů pedagogům popřál, aby věřili, že se situace českého školství obrátí k lepšímu. 

Od 90. let minulého století až do současnosti je možné zaznamenat tlaky na oslabení školy. "Existují neoliberální přístupy, že de facto tato instituce stejně v budoucnu odumře. Pak jsou v uvozovkách zbyteční i ti, kteří vzdělávací proces ve škole realizují," řekl Dobšík.

Škola má podle něj hlubší cíle, které není možné omezit jen na výchovu pracovní síly. "Měla by z každého vytvářet plnohodnotnou součást společnosti podle jeho možností," uvedl. Roli učitele považuje za klíčovou. "Ten člověk, který by měl vést dítě až po vysokoškolského studenta, je, myslím si, nenahraditelný," řekl.

Přehnané očekávání od školy někdy mají rodiče. Tvrdí, že by škola měla i vychovávat, ale tato role podle Dobšíka náleží právě rodině. "Ve školském zákoně je, že škola vzdělává. V zákoně o pedagogických pracovnících je výchova v kontextu jenom s výchovnými zařízeními," poznamenal.

Pedagogům při příležitostí pondělního českého Dne učitelů popřál, aby nevyhořeli a nenechali se současnou situací odradit. Věří, že se tuzemské školství po ekonomické stránce zvedne. "Věřím, že až tahle vláda skončí, že dá výrazný impulz k tomu, že vzdělávání je prioritou, a že se těm vysněným šesti procentům HDP začneme přibližovat a školský rozpočet nebude jen zalepováním problémů, které tam existují. Popřál bych jim i sobě optimismus, že jednou se to změnit musí," řekl. Vedle platů učitelů jsou potřeba i například finance na pomůcky nebo vzdělávací kurzy pro pedagogy.

Nedostatečné výdělky pedagogů ve srovnání s ostatními vysokoškoláky jsou podle něj problém, který se táhne z minulosti. Jde o specifikum zemí bývalého komunistického bloku. "Když jezdíme na různé mítinky, tak o platech se chce bavit jenom východní Evropa. Učitelé z Lucemburska, ze Švýcarska, Francie, Británie se baví maximálně o inflaci," poznamenal.


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama

    ucebnice
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    25%
    60%
    15%
    wifi 3.gif
    banner_citoliby-240.jpg
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz