zpravy

Neveřejné školy chtějí, aby se upravilo jejich financování

14. 12. 2017

(čtk) Nastupující ministr školství Robert Plaga (ANO) by měl vyřešit rozdíl ve zvyšování příjmů učitelů ve veřejných a neveřejných školách. Řekli to zástupci církevního a soukromého školství. Podle nich není spravedlivé, že učitelé v církevních a soukromých školách dostávají přidáno pomaleji. Doufají, že se podaří navýšit rozpočet na příští rok o peníze na dorovnání platů učitelů v letošních posledních dvou měsících. 

Platy pedagogů ve veřejném školství v posledních letech skokově vzrostly, naposledy v listopadu o 15 procent. Zatímco ve veřejných školách fungují platové tabulky, v případě soukromých a církevních škol dostávají učitelé mzdu, na které se dohodnou se zřizovatelem. Neveřejné školy dostávají od státu peníze pro zaměstnance na základě porovnání s výdaji srovnatelných veřejných škol. V odměňování učitelů soukromých a církevních škol se tak růst příjmů podle současného zákona naplno promítne až od začátku roku 2019.

"Listopadové navyšování způsobilo v praxi naprosté většině našich členských soukromých škol velké problémy, protože tlak zaměstnanců i soukromých škol na obdobné navýšení jejich mezd byl veliký," řekla ČTK Pavla Katzová ze Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska. Pro zachování srovnatelné výše mezd a platů proto podle ní některé školy musely čerpat peníze ze svých rezerv, nebo zvyšovat školné.

Na to, že by mělo ministerstvo řešit rozdíl mezi financováním veřejného a neveřejného školství, upozornili v listopadu také účastníci konference církevního školství. "Vítáme celospolečenskou shodu na potřebě navýšit finanční ohodnocení pedagogů. Považujeme však za nespravedlivé, že se toto navýšení ze strany státu již několik let projevuje ve financování církevního školství s přibližně ročním zpožděním," uvedli ve společném prohlášení.

Podle Martina Čecha ze Sekce církevního školství České biskupské konference by pomohlo například vypsání rozvojového programu na podporu mezd v soukromém a církevním školství. Katzová ale upozornila, že by takový program nebyl nárokový, a problém by tak systémově neřešil. "My předpokládáme, že nová vláda otevře budoucnost financování segmentu soukromého a církevního školství," uvedla.

Oba upozornili na to, že soukromé a církevní školy by v příštím roce měly dostat navíc 131 milionů korun, které odpovídají růstu platů učitelů v letošním listopadu a prosinci. Částku vyčíslilo ministerstvo školství, návrh na navýšení rozpočtu 2018 o tyto peníze ale minulý týden zamítl školský výbor. Poslankyně Helena Langšádlová (TOP 09) již avizovala, že se bude snažit prosadit změnu při podrobném projednávání rozpočtu.

"To je mandatorní výdaj, to církevní a soukromé školství musí dostat, i kdyby pozměňovací návrh v Poslanecké sněmovně neprošel," míní Čech. Zástupci soukromých a církevních škol proto podle Katzové zaslali premiéru Andreji Babišovi (ANO) dopis, ve kterém ho žádají, aby peníze zajistil. "Viděli bychom jako nešťastné, aby těch mandatorních 131 milionů korun bylo bráno na úkor třeba platů ve vysokém školství, nebo pomůcek ve veřejných školách," dodal Čech.

 

Podle statistik ministerstva školství pracovalo v minulém školním roce na zhruba tisícovce mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol, které patří církvím nebo soukromníkům, zhruba 13.600 učitelů. Celkem je v Česku asi 155.000 pedagogů. Pro regionální školství bylo v letošním rozpočtu vyčleněno 94,5 miliardy korun, pro církevní školství 1,5 miliardy Kč.


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    banners/nuv_2.gif
    reklama

    educonprague.gif
    stredoskolak_125x125.jpg
    ucebnice
    okentes2018-a.jpg
    anketa
    Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    52%
    28%
    20%
    1537912800_termaly_losiny.jpg
    linka_duvery_240x100.jpg
    © Copyright 2010 - 2018 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz