Bek má za nutné garantovat možnost pokračovat ve studiu určitého jazyka i na SŠ
24. 7. 2024
(čtk) Ministr školství Mikuláš Bek považuje za nutné garantovat to, že na každé střední škole bude možné pokračovat ve studiu jazyka, které bylo zahájeno na škole základní. Řekl to po jednání s prezidentem Petrem Pavlem na Pražském hradě. Zmínil to v souvislosti s revizí vzdělávacího programu pro základní školy, kdy chce prosazovat, aby se žáci minimálně od první třídy povinně učili anglicky a od šesté třídy měli povinně druhý cizí jazyk - němčinu, francouzštinu nebo španělštinu.
V současnosti je výuka prvního cizího jazyka povinná od třetí třídy a druhého cizího jazyka nejpozději od osmé třídy.
Vedle snahy o prosazení anglického jazyka od první třídy, případně od posledního roku mateřské školy, a druhého cizího jazyka od šesté třídy, kdy by školy musely nabízet aspoň jeden z výběru němčina, francouzština a španělština. Bek v pondělí hovořil také o návrhu na zvýšení požadované úrovně znalosti cizích jazyků. Konkrétně u žáků devátých tříd by se podle něj měla zvýšit úroveň angličtiny z A2 na B1 a u středoškoláků by měla požadovaná znalost cizího jazyka u maturitní zkoušky stoupnout na B2.
Ať už dopadne debata o volitelnosti či povinnosti druhého cizího jazyka jakkoli, je podle Beka nezbytné zredukovat nabídku na několik jazyků a garantovat, že na každé střední škole bude možné pokračovat ve studiu jazyka, které bylo zahájeno. "Jinak budeme dál mrhat energií i penězi, které to státní rozpočet stojí," uvedl ministr.
Výuku jazyků je podle něj nutné začít přiměřeně věku dětí. V první či druhé třídě nemohou absolvovat výuku gramatiky, složitých minulých časů či podmiňovacích způsobů, míní. Pomoci učitelům s výukou by mohly i různé individuální technologické prostředky. Pokud nakonec bude výuka jazyků upravena podle návrhu, stát si podle Beka musí objednat více učitelů jazyků od univerzit, které je vzdělávají.
Zmíněné tři jazyky, tedy němčinu, španělštinu a francouzštinu, ministr považuje za nejdůležitější "z hlediska nějakého globálního provozu". Za každým z nich je podle něj obrovská jazyková oblast s výraznou kulturou a silnou ekonomikou, jedná se o nejdůležitější jazyky v Evropské unii. Například výuku ruštiny považuje za možnou jako volitelný předmět.
Bek také řekl, že polovina dětí na základních školách se už angličtinu od první třídy učí, nejedná se tedy o žádnou revoluci, ale spíše pokračování trendu. Zároveň uvedl, že si umí u druhého cizího jazyka představit existenci nějakého přechodného období či odkladu účinnosti. "O tom musíme jednat i s odborníky," dodal ministr.