Bek: Výuka moderních dějin se mění, více interaktivity přinesou i nové učebnice
17. 1. 2025
(čtk) Školní výuka moderních dějin se postupně mění, pomohou i nové učebnice zaměřené na badatelské pojetí výuky. Učebnice poslouží nejen žákům, ale příslušné metodické příručky by měly pomoci též učitelům s přípravou interaktivní výuky. Vycházet budou z nového rámcového vzdělávacího programu (RVP), řekli ministr školství Mikuláš Bek (STAN) a ředitelka mělnického Gymnázia Jana Palacha Ilona Němcová. Badatelskou metodu využívaly již učebnice Soudobé dějiny pro 9. třídy a víceletá gymnázia, které loni nakladatelství Fraus stáhlo z trhu.
Ministerstvo tento týden představilo nový RVP pro mateřské a základní školy. Podle Beka je už nyní spousta dějepisářů, kteří dobře a pečlivě učí i moderní dějiny, a učitelům mohou zásadně pomoci učebnice, které nyní vzniknou. "Co se týče nových učebnic, tak určitě by tam měl být velký podíl takzvané badatelské výuky a bylo by fajn, kdyby metodické příručky k těmto učebnicím pomohly vyučujícím s přípravou na hodinu," řekla Němcová. Dodala, že badatelská výuka je na přípravu velmi náročná a jakékoli metodické příručky, které usnadní učiteli cestu k badatelsky orientované výuce, jsou maximálním přínosem. Interaktivní způsob výuky více vtahuje žáky do hledání poznatků.
Badatelskou metodu využívaly i učebnice Soudobé dějiny pro 9. třídy a víceletá gymnázia, které v minulosti vydalo nakladatelství Fraus. Ministerstvo školství je schválilo. Nakladatelství ale loni knihu stáhlo z trhu, aby předešlo potenciálním soudním sporům, protože učebnici kritizoval Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Podle něj obsahuje faktografické a pedagogické chyby. Kritika obsahu nebyla podle zástupců nakladatelství důvodem k rozhodnutí ji stáhnout.
Souhlas ministerstva s učebnicí, tedy tzv. schvalovací doložka, znamená, že ji úřad školám proplatí. Před schválením musí mít učebnice nezávislé recenze odborníků. Školy mohou učit podle jakýchkoliv učebnic, bez schvalovací doložky jim na ně ale ministerstvo nepřispěje.
Podle Beka je změna výuky dějepisu s větším zaměřením na moderní dějiny postupným procesem. "Pro lidi 19. století měla antika velký aktuální smysl, protože v ní viděli inspiraci pro politické dění své doby. Kdežto pro naši dobu možná antika trochu ztrácí tenhle inspirativní význam a opravdu se musíme více věnovat dějinám třeba 20. století, je to logické," řekl ministr.
Podle ředitelky jsou současní studenti gymnázia také náročnější. "Nestačí jim jen frontální výuka, ale chtějí diskutovat o celé řadě témat," vysvětlila Němcová. Učitelé tak do výuky zapojují například diskuse o aktuálním dění ve světě a zasazují je i do historického kontextu.
Školy budou moci začít vyučovat podle revidovaného vzdělávacího programu dobrovolně od příštího školního roku v prvních a šestých třídách základních škol. Povinně se na nový plán přejde v těchto ročnících od září 2027. Ve všech ročnících základních škol by se podle nového programu mělo učit od září 2031.
Bek dnes navštívil gymnázium a zúčastnil se v Mělníku pietního aktu k uctění památky Jana Palacha, který se před 56 lety upálil v Praze na protest proti rezignaci lidí na vývoj společnosti po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968. Zemřel o tři dny později. Palach byl studentem mělnického gymnázia.