Česko se zapojí do mezinárodního výzkumu dovedností dospělých
6. 9. 2022
(čtk) Připravenost dospělých na změny na trhu práce bude zkoumat mezinárodní výzkum Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), do kterého se v Česku od nynějška do konce července 2023 zapojí kolem 5000 lidí ve věku 16 až 65 let. Výsledky průzkumu by měly přinést srovnání situace v různých zemích a nastínit vhodné úpravy ve vzdělávání. Sběr dat v ČR zajistí výzkumné agentury STEM/MARK a Median, informovala Lucie Šplíchalová z Národního pedagogického institutu (NPI), který má tento výzkum v Česku na starosti.
Program pro mezinárodní hodnocení dovedností dospělých, který připravila OECD, má anglickou zkratku PIAAC. Podle Šplíchalové se ho zúčastní víc než tři desítky zemí z celého světa. V Česku se organizuje pod záštitou ministerstva školství. Je součástí projektu zaměřeného na systém prohlubování dovedností, který spolufinancuje Evropská unie. Průzkum se koná podruhé, poprvé se dělal před deseti roky.
Podle Šplíchalové organizátoři průzkumu v následujících měsících osloví tisíce domácností z několika stovek obcí. "Domácnosti byly do výzkumu předem náhodně vybrány z veřejně dostupného Registru sčítacích obvodů a budov Českého statistického úřadu tak, aby byly výsledky reprezentativní za celou Českou republiku a porovnatelné s ostatními zúčastněnými zeměmi. Tyto předem vybrané domácnosti proto nelze ve výzkumu nahradit jinými. Během 11 měsíců od září 2022 do července 2023 plánují výzkumníci dotázat více než 5000 dospělých ve věku od 16 do 65 let," uvedla.
Odborníci na vzdělávání v posledních letech čím dál víc upozorňují, že kvůli rychlému vývoji technologií již učení nemůže končit jako dříve absolvováním školy. Pokud chce být společnost úspěšná, musí se lidé podle expertů vzdělávat po celý život. "Výzkum pomůže zjistit, jak si v klíčových dovednostech, jako je řešení problémů nebo práce s novými technologiemi, stojí čeští dospělí v mezinárodním srovnání. A napoví, co bychom mohli změnit, abychom se v těchto dovednostech posunuli,“ řekla Michaela Kudrnáčová z NPI. Dotazování se podle NPI zaměří například na to, jak dospělí zvládají vyhledávání informací, orientaci v textu, práci s čísli či grafy.
V prvním výzkumu z let 2011 až 2012 dosáhli Češi v mezinárodním srovnání průměrných až lehce nadprůměrných výsledků. Zároveň se tehdy potvrdilo, že vědomosti a dovednosti jsou v ČR silně závislé na vzdělání a socioekonomickém statusu rodičů. Nejlépe se v prvním cyklu umístili dospělí z Finska, Nizozemska, Norska a Švédska, tedy ze zemí, které se intenzivně věnují rovným příležitostem ve vzdělávání i celoživotnímu učení, uvedl NPI.
Vyškolení tazatelé, kteří budou průzkum v Česku dělat, se podle Šplíchalové lidem prokážou a domluví se s nimi na čase a místě rozhovoru. Ten by měl zabrat přibližně dvě hodiny, poskytnuté údaje budou přísně důvěrné, sdělila. Dotazovaní podle ní získají za vynaložený čas odměnu.