Chcete mít spokojené učitele? Nebojte se využívat moderních nástrojů k usnadnění práce.
14. 11. 2022 | Komerční sdělení
Mnoho ředitelů škol trápí společný problém. Musí se starat o údržbu školy, držet vyvážený rozpočet, vytvářet programy na průběžné vzdělávání pedagogů, být v kontaktu s novými moderními metodami výuky a do toho často ještě sami učí. Není toho zrovna málo, a to v seznamu povinností není jedna z nejpodstatnějších věcí – péče o bezproblémové fungování všech zaměstnanců. O jejich případný odchod i nábor nových. Ředitelé škol bohužel nemají HR oddělení, které by jim alespoň částečně vyhodnotilo aktuální podmínky ve škole, pomohlo k jejich zlepšení a určilo důvody výpovědi. Jak z toho ven? Vylepšit situaci může manažerský nástroj SocioRating, který dokáže pomoc s nastavením interní komunikace a procesů tak, aby „všechno“ lépe fungovalo.
Škola, stejně jako každá jiná organizace, má své sociální prostředí a na tom je potřeba soustavně pracovat. To, v jakém stavu je „pracovní tým“ se výrazně odráží nejen na atmosféře ve škole, ale také na žácích, vztazích mezi školou a rodiči a v neposlední řadě také na kvalitě výuky. A právě na tu je vyvíjen velký tlak a to jak ze strany rodičů, tak i státních institucí a společnosti.
Podle výzkumu ministerstva školství chybí ve školách téměř 6000 učitelů a velká část čerstvě dostudovaných učitelé odchází ze školství během prvních pěti let. Nejčastěji za to může nevyhovující prostředí ve škole, neschopnost poradit si s výchovnými problémy žáků a množství administrativy.
SocioRating ředitelům ulehčí nesnadnou situaci a nepřipraví je o drahocenný čas
„Víme, že ředitelé škol jsou přetížení. Mnohdy tak zbytečně dochází k tomu, že ze školy odcházejí učitelé jen proto, že původně malý problém přeroste v obtížně řešitelnou záležitost. SocioRating dokáže pomoc s určením Achillovy paty, v tomto případě slabiny v sociálním prostředí školy, a umí také navrhnout řešení,“ vysvětluje Hana Matějková Fabíková ze společnosti SocioRating Institute, která se hodnocení sociálního prostředí v organizacích věnuje. „Z výsledků měření vycházejí zajímavá data. V jedné ze škol jsme se třeba dozvěděli, že kvůli nemožnosti kariérního postupu by ji neopustil ani jeden pedagog. Vedení školy tak ví, že touto oblastí se nemusí zabývat. To, co se může zdát na první pohled jako problém, tak při kontrolním měření vůbec horké být nemusí. A přesně k tomu má náš nástroj sloužit. K jednodušší a efektivnější orientaci uvnitř pracovních kolektivů, která sebou přinese i zlepšení sociálního prostředí a tím i atmosféry na pracovišti,“ říká Hana Matějková Fabíková.
Nejde přitom o nic drahého, náročného a ani o nic, co vyžaduje zdlouhavou složitou analýzu. Pomocí 15 minutového online dotazníku změří SocioRating sociální prostředí ve škole. Vedení školy z něj během několika dnů dostane výsledek a získá tak velmi jasný přehled o tom, jak prostředí ve škole vnímají všichni zaměstnanci. Měření lze provést na všech školách a zaměstnance je přitom možné rozdělit do různých skupin. Například třídní učitelé vs netřídní učitelé, učitelé 1.stupně vs 2. stupně, aby bylo při porovnání výsledků jednotlivých oblastí či skupin možné rychle stanovit priority, na kterých je třeba pracovat a nastavené procesy byly do budoucna co nejefektivnější.
Více informací se dozvíte na www.sociorating.org. Možnosti a přínos práce se školní kulturou s vámi ráda probere Hana Matějková Fabíková, hana.matejkova@sociorating.org.