počkejte prosím, zpracovávám data

Experti ukončili spolupráci s institutem na změnách výuky uměleckých předmětů

4. 7. 2023


(čtk) Spolupráci s Národním pedagogickým institutem (NPI) ukončilo 14 expertů, kterým se nelíbí zvažované změny ve výuce hudební a výtvarné výchovy. Vymezují se proti možnému vzniku předmětu, který by sdružoval hudební, výtvarnou, taneční, filmovou a dramatickou výchovu. Odborníci spolupráci ukončili k 28. červnu, sdělila Věra Uhl Skřivanová. Ve skupině k úpravám výuky umění jsou nyní dva odborníci a budou se hledat další, řekl ředitel odboru na NPI Kamil Ubr.

Institut dříve zveřejnil podklady, ve kterých odborníci popsali dvě varianty, jak by mohla výuka umění na základních školách vypadat. Varianta A navrhuje, aby základem pro vzdělávání školáků zůstaly hudební a výtvarná výchova, které by rozvíjely další umělecké oblasti. Zatímco hudební a výtvarnou výchovu by školáci měli po celou dobu školní docházky, hodiny jiných uměleckých oborů by na druhém stupni ZŠ navštěvovat nemuseli. Varianta B mluví o tom, že by měl mít žák možnost se kontinuálně minimálně po dobu pěti let vzdělávat ve dvou uměleckých oborech. Autoři varianty předpokládají, že těmito obory budou na většině škol hudební a výtvarná výchova, návrh ale dává prostor i školám, které budou chtít k výuce přistupovat inovativně.

Autoři varianty A oznámili, že spolupráci s NPI ukončují. Kritizují zvažované "sdružování uměleckých oborů v ZŠ", podle nich to může ohrozit rovný přístup všech žáků ke vzdělávání. Pro podporu vzdělávání všech dětí na všech základních školách v oboru hudební a výtvarné výchovy vznikla petice, kterou dosud podepsalo asi 4500 lidí. Ke koncepci úprav učiva se vyjádřili v otevřeném dopise rovněž děkani pedagogických fakult.

Autoři multioborové koncepce výtky odmítají. "Koncepce ukládá školám povinnost zařadit do výuky v této oblasti obsahy všech pěti oborů uměleckého vzdělávání. Cílem předkládané koncepce je rozšířit možnosti jednotlivých škol, kdy samy budou rozhodovat, zda se vydají cestou výraznější inovace, nebo zachovají stávající situaci," sdělili. Rovněž NPI nepředpokládá, že by se ve školách děti přestaly vzdělávat v hudebním či výtvarném oboru, respektive že by tyto obory neměly být součástí společného základu, uvedl dnes Ubr.

Končícím expertům se nelíbí ani postup úprav. Podle nich jsou práce špatně organizované a netransparentní. Ubr sdělil, že se nyní na úpravách učiva pracuje jinak než v minulosti. Odborníci mají najít nejdůležitější témata v oboru, kterým se školáci budou věnovat. Cílem má nově být "nepřetěžovat děti faktografickými znalostmi a posílit kompetence pro život", řekl. Po odchodu 14 expertů zůstali ve skupině k úpravám učiva umění dva. Na další členy plánuje NPI podle ředitele Ubra vypsat výběrové řízení.

Institut zatím připravil první výstupy z prací na nových vzdělávacích plánech pro základní školy. Ministerstvu školství je předložil na konci května. Ministr Mikuláš Bek (STAN) nedávno avizoval možné změny v postupu práce na revizích. Zda budou, by podle něj mohlo být rozhodnuto v červenci, řekl. "Čeká nás porada s mými spolupracovníky, náměstky, jak případně upravíme zadání, jednak směrem k tomu, aby bylo variabilní a počítalo případně s prodloužením povinné školní docházky na střední školu, a také se musíme rozhodnout, jaký tým lidí provede redakci výstupů od pracovních skupin," uvedl ministr.

Provozovatelem webu je společnost GNOSIS spol. s r. o., která jako správce osobních údajů používá na těchto internetových stránkách cookies za účelem zvýšení uživatelského komfortu, analýze návštěvnosti i přesnějšímu cílení reklamy. Více informací naleznete zde:

Přizpůsobit cookies
Přijmout všechny