Jak plánovat hodiny v dětských skupinách – tři ověřené nápady
8. 9. 2022 | Komerční sdělení
Prý nám jedna minuta plánování ušetří až deset minut práce – v souvislosti s plánováním lekce v Edu Bears tak hovoříme o deseti šedivých vlasech méně. Každý učitel dětské skupiny si je plně vědom toho, že za i tu nejmenší chvíli zaváhání nad dalším pohybem zaplatí velmi vysokou cenu, jmenovitě se jedná o ztrátu koncentrace žáků. Plán hodiny je tedy základem našeho úspěchu. Jak jej připravit správně?
Za prvé, kostky
V případě metody Teddy Eddie takto nahlížíme na prvky hodiny. Plánování je pro nás skládání věže z kostek, a to všechno zkracuje čas přípravy lekce na úplné minimum. Předpokládáme, že na 35minutovou lekci potřebujeme cca 7–8 kostek, jako je např. poslech příběhu, implementace nové sady slovíček nebo písnička s ukázkou. Kostky skládáme dle následujících schémat:
- statické kostky na střídačku s dynamickými;
- dynamické a statické kostky v proporci 2:1 v případě nadměrné energie skupiny v daném dni nebo stupňovité oživení ospalé skupiny pomocí mírně dynamických pohybových her na začátku a následného střídání statických a dynamických kostek;
- SURPRISE, SURPRISE! – umožňujeme dětem převzít kontrolu nad lekcí prostřednictvím losování kartiček s dalšími kostkami z klobouku (nebo ponožky medvídka Teddy Eddie); toto překvapení ještě více motivuje naše studenty; může posloužit i jako disciplinární pomůcka – kartičku mohou vylosovat pouze ti nejaktivnější studenti.
Za druhé, plán hodiny
V Edu Bears věříme, že i když máme za sebou léta praxe na pozici učitele, vždy musíme jít na hodinu připraveni. Nejde tady o přípravu rozsáhlých plánů hodin, ale občas postačí malá, žlutá kartička s rozepsanými body. Proč? Pokud chceme být na lekci připraveni, tak na ni myslíme s předstihem, což znamená, že se nad skupinou zamýšlíme, myslíme na cíle, perspektivu nejbližšího měsíce nebo roku. Dává nám to něco? Mnoho – pokud lekce neprobíhá dle plánu (a přiznejme si, že to se při práci s dětskou skupinou stává), můžeme rychle svůj plán upravit, a to v rámci toho, co v dané chvíli naše skupina potřebuje nejvíce.
Co udělat pro to, aby se žlutá kartička neztratila během zápalu boje během výuky? Náš trik, který zachránil život již nejednomu učiteli, zní následovně: poznačte si je vysoko na tabuli – tyto poznámky naše studenty opravdu nezajímají, a jsou umístěny v horní části tabule, takže tam určitě zůstanou až do konce hodiny.
Za třetí, taháky
Co dělat, když musíme rezignovat na cvičení, které nám nevychází nebo nejde (ano, i to se může stát během každé hodiny) nebo kdy ukončujeme lekci dříve?
Je to jasné – použijeme tahák! I tomu nejlepšímu učiteli taháky přijdou vhod. V Edu Bears vybavujeme naše učitele mimo jiné kartičkami s doporučeními na pohybové hry, otázkami a odpověďmi pro soutěže v mini dialozích nebo seznamy her.