počkejte prosím, zpracovávám data

Ministerstvo: Počty učitelů jednotlivých předmětů statistici běžně nesledují

1. 8. 2024


(čtk) Počty učitelů jednotlivých předmětů statistici běžně nesledují, školská legislativa nezná pojem aprobace, uvedlo ministerstvo školství. Kolik bylo například češtinářů, dějepisářů, angličtinářů či chemikářů i například jejich průměrný věk zjišťovalo ministerstvo mimořádným průzkumem v roce 2019. Aktuální stav učitelů plánuje úřad zjistit průzkumem v novém školním roce, mimo jiné by se měly zjišťovat i učitelské aprobace, uvedl úřad.

O nedostatku kvalifikovaných učitelů a nedostatku učitelů některých aprobací, tedy pedagogů pro určitý předmět, se mluví dlouhodobě. Někteří odborníci na tento problém upozorňují v souvislosti s návrhem ministra školství Mikuláše Beka (STAN) na rozšíření výuky cizích jazyků ve školách. Ministerstvo dříve uvedlo, že plánuje od příštího roku motivovat pedagogické fakulty, aby produkovaly vyšší počty učitelů cizích jazyků.

Bek minulý týden uvedl, že se bude v souvislosti s revizí vzdělávacího programu pro základní školy mimo jiné prosazovat, aby se žáci minimálně od první třídy povinně učili anglicky a od šesté třídy měli povinně druhý cizí jazyk jako němčinu, francouzštinu nebo španělštinu. Při revizi vzdělávacích programů pro střední školy chce zajistit, aby ve všech školách byla odpovídající nabídka druhých cizích jazyků. Návrh bude ministr diskutovat s dalšími aktéry po vládních prázdninách, uvedl dříve úřad. V současnosti je výuka prvního cizího jazyka povinná od třetí třídy a druhého cizího jazyka nejpozději od osmé třídy.

Situace ve školách se v porovnání s jarem 2019, kdy ředitelé podávali informace o situaci, mohla podle ministerstva změnit. Počty učitelů v regionálním školství podle něj rostou. "Ve srovnání s rokem 2018 financuje státní rozpočet ve školách o 20 000 více učitelských pozic," uvedl úřad. V prvním čtvrtletní letošního roku vzrostl podle ministerstva v regionálním školství průměrný počet přepočtených úvazků učitelů oproti stejnému období roku 2023 o 2,1 procenta, tedy o 3290 přepočtených úvazků.

Mezi školními roky 2022/2023 a 2018/2019 se podíl kvalifikovaných učitelů v základních školách snížil o tři procentní body, uvedla ve výroční zprávě za školní rok 2022/2023 inspekce. Z učitelů přepočtených na plně zaměstnané bylo ve školním roce 2022/2023 kvalifikovaných asi 90 procent. Mezi předměty, ve kterých oborová kvalifikace učitelů scházela nejčastěji, patřila podle inspekce informační a komunikační technologie, nedostatek byl i aprobovaných jazykářů.

Dlouhodobě se hovoří také o chybějících registrech žáků a pedagogů. Elektronizace by mohla podle ministerstva významně snížit administrativní zátěž škol, registry by mohly poskytnout aktuální a relevantní informace pro státní a veřejnou správu i občana. Ministerstvo počítá se vznikem registru dětí, žáků, studentů a absolventů a v současnosti se podle něj pracuje na takzvané předimplementační analýze. Ta by má podle resortu vymezit potřebné technické požadavky a procesy.

"Tato analýza má současně vymezit i procesy chystaného registru pedagogických pracovníků s tím, že jsou v tuto chvíli zvažovány dvě možnosti, a to jak současná realizace obou registrů, tak postupná - nejdříve registr žáků, později registr pedagogů. Bližší informace budou po finalizaci uvedené analýzy,“ uvedlo ministerstvo.

Provozovatelem webu je společnost GNOSIS spol. s r. o., která jako správce osobních údajů používá na těchto internetových stránkách cookies za účelem zvýšení uživatelského komfortu, analýze návštěvnosti i přesnějšímu cílení reklamy. Více informací naleznete zde:

Přizpůsobit cookies
Přijmout všechny