Ministr Balaš: Vstupenkou na střední školu by mohly být testy v 9. třídě
15. 11. 2022
(čtk) Vstupenkou na střední školu by mohly být podle ministra školství Vladimíra Balaše (STAN) testy v 9. třídě základní školy. Školy by si pak mohly vybírat studenty na základě výsledků těchto testů, obešlo by se tím přijímací řízení. Balaš s řekl na dotaz novinářů v Moravské Nové Vsi (Břeclavsko). Ministr navštívil obce, které loni postihlo tornádo, Moravská Nová Ves byla jednou z nich. Po návštěvě jedné z malotřídek řekl, že nebude prosazovat jejich likvidaci.
"Zabýváme se tím, že bychom chtěli testovat v deváté třídě všechny děti, nejen ty, které se hlásí na střední školu. To by mohlo mnohé z dětí, které si nevěří, přivést k tomu, že mají na to, aby střední školu studovaly," uvedl ministr. Řekl, že by to pro tyto děti mohla být i vstupenka na střední školu. "Že bychom třeba tímto způsobem obešli přijímací řízení na střední školy a ty by si mohly vybírat studenty právě podle toho, jak uspějí v tomto testu v deváté třídě," uvedl Balaš.
Vláda ve svém programovém prohlášení slíbila připravit změny jednotných přijímacích zkoušek. Balašův předchůdce Petr Gazdík (STAN) v březnu ČTK řekl, že by si přál, aby se pro přijímání na střední školy využilo testování v takzvaných uzlových bodech základních škol, tedy aspoň v páté a deváté třídě. Střední školy by tak podle něj mohly při přijímání žáků přihlížet k jejich pokroku. Vedoucí expertního panelu ministerstva školství Jan Jiterský v červnu ČTK řekl, že by se přijímací zkoušky na střední školy do budoucna neměly rušit, ale jejich obsah by se měl upravit. Většina expertů se podle něj kloní k názoru, že by nebylo vhodné nahradit přijímací zkoušky testováním dětí ve vybraných ročnících základních škol.
Ministr Balaš dnes navštívil obce, které loni postihlo tornádo, chtěl se podle něj seznámit s tím, jak se podařilo překonat jeho následky. "Obdivuju jak ředitele, tak i starosty, kteří v poměrně krátké době zajistili výuku pro děti a pracují intenzivně na rekonstrukci a opravě škol," řekl ministr.
Během návštěvy škol si podle něj také poupravil názor na malotřídky. Podle něj nejde všechno poměřovat ekonomickou efektivitou a přínos malotřídek je podle něj mnohem větší a významnější, než se na první pohled zdá.
"Navíc první stupeň v malotřídkách je skvělý v tom, že se děti prolínají různě staré, mohou se ovlivňovat, pomáhat si. Nebudu asi ten, kdo bude prosazovat likvidaci malotřídek, naopak, možná jejich rozvoj. Ale musíme přitom pochopitelně přemýšlet i o ekonomických aspektech," uvedl ministr.