Na testování znalostí češtiny žáků cizinců bude ministerstvo pracovat s inspekcí
27. 2. 2024
(čtk) Na testování znalostí češtiny žáků cizinců, kteří se vzdělávají v základních školách, bude ministerstvo školství spolupracovat s Českou školní inspekcí (ČŠI), která bude garantem testování. Ministerstvo chce identifikovat žáky, kteří mají nedostatečnou jazykovou vybavenost, aby bylo možné na ně lépe zacílit finanční a metodickou podporu. Testování se nyní připravuje, začít by mělo asi do dvou měsíců.
"Situace z posledních dvou let nám ukazuje, jak je dostatečná znalost češtiny u žáků cizinců důležitá. Podporu jsme ukrajinským dětem poskytli ve formě výzev na pořádání jazykových kurzů, adaptačních aktivit nebo financování asistentů pedagoga. Nyní chceme zjistit, jak je tato pomoc účinná a rozhodnout se, kam ji v budoucnu konkrétně zacílit," řekl ministr školství Mikuláš Bek.
Na dotační programy pro adaptační skupiny a jazykové kurzy dětí z Ukrajiny poskytlo ministerstvo dosud zhruba 452 milionů korun. Další finanční podpory na žáky cizince dostaly přímo školy. Ministr poděkoval pedagogům i ostatním zaměstnancům škol za zapojování dětí a žáků z jiných zemí, především z Ukrajiny, do českého vzdělávacího systému.
S jazykovou výbavou žáků cizinců podle resortu souvisí nejen překážky ve vzdělávání, ale například i případy šikany žáků cizinců ve školách.
ČŠI v loňském roce zveřejnila k rizikovému chování žáků zprávu. Počty případů řešené šikany podle ní v základních školách v minulých letech vzrostly. Případy šikany mezi žáky se podle inspekce v posledních třech letech vyskytly na 57 procentech základních škol, což je o deset procentních bodů více než v obdobném zjišťování ČŠI z roku 2015/2016. V posledních třech letech řešilo šikanu 63 procent středních škol, od školního roku 2015/2016 vzrostl výskyt o 2,8 procentního bodu. Podle ČŠI se nemusí jednat o skutečný nárůst počtu případů šikany, ale o větší schopnost škol agresivní chování odhalit, řešit a tedy vykazovat.
Při řešení šikany ve školách mohou učitelé využít metodickou podporu ministerstva, Národní pedagogický institut zároveň nabízí kurzy a přednášky jak šikaně přecházet, včas ji odhalit a řešit.
Podle tematické zprávy inspekce zaměřené na integraci a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, kterou inspekce zveřejnila loni na jaře, byly vztahy žáků s odlišným mateřským jazykem s ostatními žáky v navštívených školách na dobré úrovni. Zhruba dvě třetiny základních škol považovaly jazykovou bariéru žáků cizinců a jejich zákonných zástupců za nejzávažnější překážku při zapojení a vzdělávání těchto žáků.