počkejte prosím, zpracovávám data
předchozí
Not loaded
následující

nástěnka

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Kariéra v UN | 15. 11. 2024
více informací méně informací

Profesní týdeník Učitelské noviny hledá redaktora či redaktorku pro externí spolupráci, případně na trvalý pracovní poměr.

Požadujeme znalost problematiky školství a vůbec vzdělávání, stejně jako zkušenosti s psanou žurnalistikou. A hlavně nadšení pro novinářskou práci!

Nabízíme odpovídající finanční ohodnocení a přátelský kolektiv, práce z domova je samozřejmostí.

Svůj životopis a ukázky vlastních doposud publikovaných textů zasílejte prosím na redakce@ucitelskenoviny.cz.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
MONITOROVACÍ RÁMEC STAVU A VÝVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY ČR | 29. 07. 2024
více informací méně informací

(mšmt) Monitorovací rámec představuje základní nástroj zpětné vazby k plnění strategických cílů a implementaci klíčových opatření.

Monitorovací rámec má sloužit primárně pro monitoring trendů u vybraných ukazatelů, které vypovídají o stavu vzdělávací soustavy. V současné době umožňuje sledovat vývoj ukazatelů, které se týkají:

  • výsledků vzdělávání,
  • well-beingu,
  • účasti na vzdělávání,
  • nerovností ve vzdělávání,
  • škol a zřizovatelů,
  • průběhu výuky,
  • zaměstnanců v regionálním školství
  • i financování školství.

Monitorovací rámec byl konzultován též s odborníky v projektu podpořeném Programem na podporu strukturálních reforem (Support to reform education policy making in the Czech Republic).

O vzniku

V průběhu roku 2021 vznikl návrh Monitorovacího rámce, který byl následně v roce 2022 vydán a je stále průběžně aktualizován. Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR doplňuje implementaci Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (S2030+). Jde o aktivitu, která navazuje na závazky z předchozí Strategie 2020 a má sloužit primárně pro monitoring vývoje vybraných ukazatelů o stavu vzdělávací soustavy ČR v porovnatelných časových řadách z národních i mezinárodních šetření.

Některé klíčové údaje v Monitorovacím rámci jsou označeny jako Indikátory (Soubor indikátorů S2030+), pomocí nichž by se primárně měly vyhodnocovat dopady vzdělávací politiky ČR ve vazbě na cíle S2030+.

Další informace o Monitorovacím rámci jsou aktualizovány na webu Edu.cz.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
SPOLEK ČESKÁ ŠKOLA BEZ HRANIC SLAVÍ 15. NAROZENINY | 22. 07. 2024
více informací méně informací

(mšmt) Spolek Česká škola bez hranic slavletos 15  let od svého založení. Jde o neziskovou  organizaci zaměřenou na podporu rozšiřování sítě českých škol v zahraničí a její udržitelnost. Spolek se věnuje vzdělávání českých dětí v zahraničí. Letošní výročí si příznivci spolku připomenou i na  XVI. mezinárodní konferenci českých škol v zahraničí.  

Letošní XVI. mezinárodní konference českých škol v zahraničí, která se uskuteční od 29. července do 2. srpna letošního roku, se už tradičně koná pod záštitou ministra školství, mládeže a tělovýchovy a ministra zahraničních věcí. V úvodu konference budou slavnostně předány diplomy vítězům 6. ročníku Olympiády v českém jazyce pro žáky českých škol v zahraničí. Konference bude zahájena workshopem o využití moderních technologií při výuce jazyků ve spolupráci s European Centre for Modern Languages a Radou Evropy (30. a 31. července). Ve dnech 1. a 2. srpna v Praze budou účastníkům konference nabídnuty přednášky zaměřené na strategie efektivní výuky, mediální gramotnost, umělou inteligenci, využití Google Classroom v českých školách v zahraničí, diskusní kulaté stoly a další. Program doplní odborné on-line workshopy.

XVI. mezinárodní konference českých škol v zahraničí je příležitostí představit plány do budoucna a ohlédnout se za nejdůležitějšími okamžiky uplynulých let: Ohlédnutí ČŠBH 15 let

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
Vše o učňovské přípravě v Evropě na jednom místě | 25. 06. 2024
více informací méně informací

(NPI ČR) Aktualizovaná databáze Cedefopu nabízí srovnání systémů učňovské přípravy v Evropě i příklady dobré praxe, které využijí zejména odborníci a tvůrci politik.

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání a přípravy (Cedefop) nabízí v poslední aktualizaci databáze o systémech učňovské přípravy (2023–2024) nejnovější informace o podobách, organizaci a způsobech řízení učňovské přípravy v Evropě.

Online databáze, která byla aktualizována za přispění odborníků na učňovskou přípravu v rámci sítě Cedefop, poskytuje strukturované a porovnatelné informace o systémech učňovské přípravy v členských státech Evropské unie, Norsku, Švýcarsku, Spojeném království a na Islandu. Databáze představuje pro odborníky a tvůrce politik cenný nástroj, jenž usnadní komparativní analýzu a vyhledávání příkladů dobré praxe, a to zejména v situaci, kdy evropské země usilují o rozšíření a vylepšení svých učňovských systémů v souvislosti se zavedením Evropského rámce pro kvalitní a efektivní učňovskou přípravu v roce 2018.

Učňovská příprava je vhodnou odpovědí na svět práce, který se rychle mění v důsledku digitalizace, umělé inteligence či zelené transformace. Usnadňuje mladým lidem přechod ze vzdělávání do pracovního života a dospělým pomáhá se zvyšováním i změnou kvalifikace.

Kvalitní učňovská příprava, jež strukturovaně propojuje poskytovatele odborného vzdělávání a přípravy, zaměstnavatele a učící se, dokáže poskytovat komplexní vzdělávací zkušenost, která umožní učícím se jednotlivcům získat správné dovednosti požadované měnícím se trhem práce, a to jak v současnosti, tak v dlouhodobějším horizontu.

Údaje v databázi jsou roztříděny podle jednotlivých zemí a podle systémů učňovské přípravy. Jednotlivé záložky k učňovským systémům poskytují celou řadu informací:

  • jak daný systém učňovské přípravy vznikl;
  • které skupiny lidí se do učňovské přípravy obvykle přihlašují;
  • jaké kvalifikace mohou získat (typ, úroveň) a jak mohou postupovat ve vzdělávacím systému;
  • jak je učňovská příprava řízena, včetně odpovědnosti státních orgánů a sociálních partnerů;
  • jak je organizována odborná příprava na pracovišti, včetně jejího podílu v rámci vzdělávacího programu, způsobu střídání výuky ve škole a na pracovišti, ukotvení nabízeného vzdělávání v systému a role školitelů/mentorů/instruktorů ve firmě;
  • jaké typy smluv a odměn jsou pro učně stanoveny;
  • kdo pokrývá hlavní náklady a jaké pobídky existují pro firmy a učící se.

Chcete se dozvědět více o učňovské přípravě v Evropě a načerpat inspiraci? Prozkoumejte Evropskou databázi o systémech učňovské přípravy.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
MŠMT PODPOŘÍ ŠKOLY S VĚTŠÍM ZASTOUPENÍM UKRAJINSKÝCH DĚTÍ | 25. 06. 2024
více informací méně informací

MŠMT podpoří v příštím roce finančně školy s větším zastoupením ukrajinských uprchlíků. Jedná se o cílenou podporu po ukončení financování pozic ukrajinských asistentů pedagoga. Finance jsou určeny pro období září až prosinec 2024. Podpora se bude týkat mateřských, základních a středních škol a konzervatoří zřizovaných obcí, krajem nebo dobrovolným svazkem obcí s výjimkou mateřských a základních škol při zdravotnických zařízeních, které mají alespoň 10 cizinců s dočasnou ochranou a zároveň tvoří podíl těchto cizinců alespoň 10 % ze všech dětí a žáků školy.

Normativ bude možné čerpat na:

  • personální podporu – pedagogické i nepedagogické pozice, jejichž náplní práce je podpora adaptace a integrace cizinců s dočasnou ochranou (lze čerpat na platy, na dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti),
  • ostatní neinvestiční výdaje (ONIV) – učebnice, učební pomůcky, DVPP a další výdaje vymezené v § 160, odst. 1 písm. c) a d) školského zákona).

Výše normativu se bude odvíjet od počtu ukrajinských uprchlíkův v dané škole. Konkrétní rozdělení na mzdové náklady a ONIV si škola určí dle svých potřeb, celý normativ lze čerpat na personální podporu nebo naopak na ONIV, případně částečně na personální podporu a ONIV.

Školy, které splňují stanovené kritérium, obdrží tuto informaci do datové schránky a finanční prostředky jim budou přiděleny nejpozději do 15. října 2024 prostřednictvím krajských úřadů a Magistrátu hl. města Prahy.

Podrobné podmínky jsou k dispozici ve Věstníku MŠMT.

Podklady, které poskytlo redakci UN k diskuzi o standardu učitele a kariérním systému MŠMT
MŠMT AKTUALIZOVALO STANDARD STUDIA PRO ASISTENTY PEDAGOGA | 17. 06. 2024
více informací méně informací

MŠMT aktualizovalo a zveřejnilo Standard studia pedagogiky pro asistenty pedagoga. Nový standard je oproti předchozí verzi z roku 2005 postaven na výsledcích učení, kterých by měli jeho absolventi dosáhnout. Zahrnuje také aktualizované učivo, které zprostředkovává znalosti a dovednosti s přímým vztahem k praxi účastníků, a to včetně témat sebereflexe, základů psychohygieny a prevence vyhoření, a nově umožní zájemcům  také vzdělávání kombinovanou formou.

Asistenti pedagoga mohou své vzdělání získat mimo jiné v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, a to studiem pedagogiky pro asistenty pedagoga zejména pro zájemce s minimálně středoškolským vzdělání s maturitou, nebo studiem pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích. To je určeno pro zájemce s minimálně základním vzděláním. Už název studia definuje charakter činností, které mohou absolventi ve školách a školských zařízeních vykonávat.

Novela zákona o pedagogických pracovnících rozdělila od září loňského roku kromě dalších úprav transparentněji obě studia podle charakteru vykonávané činnosti jejich absolventů. MŠMT reagovalo na tuto skutečnost i úpravou standardu, který byl původně vytvořen společně pro 3 pozice, a to pro asistenta pedagoga, vychovatele a pedagoga volného času, přičemž měl pouze jeden odlišný modul pro každou pozici, čímž postrádal větší zaměření na danou činnost, a navíc obsahoval dnes už neaktuální témata ve formě učiva.  MŠMT proto aktualizovalo standard studia tak, aby reflektoval proměny českého školství.  

Nový standard studia je postaven na výsledcích učení, kterých by jeho absolventi měli dosáhnout, zahrnuje dále učivo, které více souvisí s praxí, a to včetně témat sebereflexe, základů psychohygieny a prevence vyhoření. Novým důležitým prvkem je zařazení praxe v rozsahu minimálně 40 vyučovacích hodin, čímž dojde k navýšení 80hodinového studia na 120 vyučovacích hodin. Současně bude umožněno vzdělávání kombinovanou formou a závěrečnou práci budou moci absolventi studia odevzdat flexibilněji například v podobě zpracovaného portfolia či zpracované a reflektované kazuistiky s ukázkou konkrétních příkladů.

Asistent pedagoga je jednou z kategorií pedagogického pracovníka, jedná se tedy o regulované povolání. Zřízení pozice asistenta pedagoga je jedním z podstatných předpokladů pro realizaci společného vzdělávání. Působení druhého pedagogického pracovníka ve třídě či skupině je často podmínkou pro kvalitní vzdělávání v podporujícím prostředí třídy nebo skupiny.

Inovací Standardu studia pedagogiky pro asistenty pedagoga MŠMT reagovalo také na podněty školské veřejnosti, ředitelů škol nebo ČŠI, které spočívaly v tom, že příprava asistentů pedagoga v tomto druhu studia byla doposud nedostatečná, především z hlediska absence praktické přípravy, a asistenti pedagoga tak už nebyli v současnosti na výkon pedagogické činnosti v rámci svého vzdělávání připraveni komplexně.

Provozovatelem webu je společnost GNOSIS spol. s r. o., která jako správce osobních údajů používá na těchto internetových stránkách cookies za účelem zvýšení uživatelského komfortu, analýze návštěvnosti i přesnějšímu cílení reklamy. Více informací naleznete zde:

Přizpůsobit cookies
Přijmout všechny