Hospodářský přehled pro ČR 2025 minulý týden na úřadu vlády představili premiér Petra Fiala a generální tajemník Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Mathias Cormann. Představení předcházelo společné jednání za účasti ministra školství Mikuláše Beka.
Ministr Bek ocenil spolupráci s OECD, zejména pak důležitost zařazení kapitoly vzdělávání do Hospodářského přehledu. Závěry a doporučení obsažené v Hospodářském přehledu zohledňují aktuální situaci v rezortu školství a jsou cílena na celé spektrum úrovní v této oblasti, tedy od předškolního vzdělávání a péče až po vysoké školy, ale také další vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se těmito doporučeními intenzivně zabývá a řadu kroků již nyní realizuje.
Česká republika dlouhodobě zapojuje do mezinárodních šetření OECD, konkrétně PISA a PIAAC, která jsou zdrojem užitečných dat, jež byla při přípravě Hospodářského přehledu využita.
Hospodářský přehled pro ČR 2025 shrnuje vývoj a současný stav české ekonomiky. Zaměřuje se zejména na klíčové makroekonomické a strukturální výzvy a dává doporučení, jak se s těmito výzvami, co nejlépe vypořádat. Strukturální kapitola Hospodářského přehledu ČR 2025 se zaměřila na oblast vzdělávání, kterou současná vláda považuje za prioritní.
Přehled zmiňuje mimo jiné potřebu dalších řešení v českém vzdělávacím systému. Hlavní doporučení OECD v této oblasti se týkají řešení nerovností ve vzdělávání, zvyšování kvality a efektivity předškolního a školního vzdělávání. Důležité je také rozvíjet kvalifikaci pracovníků. Mathias Corman během tiskové konference vyzdvihl potřebu rozšíření přístupu ke kvalitnímu předškolnímu vzdělávání, aby zejména v oblastech, kde je soustředěno mnoho dětí ze znevýhodněného prostředí, bylo předškolní vzdělávání prostředím inspirujícím, což může vést ke zlepšení vzdělávacích výsledků těchto dětí.
Generální tajemník OECD též během tiskové konference ocenil úctyhodný pokrok ČR ve zvyšování životní úrovně od vstupu do OECD v roce 1995.
Hospodářský přehled pro ČR 2025: https://www.oecd.org/en/publications/oecd-economic-surveys-czechia-2025_7a70af5c-en.html
Hlavní doporučení OECD pro české školství:
- Řešení nerovností ve vzdělávání a podpora škol s vyšším podílem znevýhodněných žáků.
- Posílení rekvalifikací a dalšího vzdělávání, aby bylo možné lépe reagovat na změny na trhu práce.
- Podpora učitelské profese – flexibilní vzdělávací cesty k učitelství, finanční pobídky pro učitele v regionech s nedostatkem pedagogů a zřízení registru učitelů.
ČR již podniká kroky k realizaci těchto doporučení:
- Novela školského zákona zavádí systémové změny ve financování škol a podpůrných profesí.
- Projekt e-Edu II připravuje vznik registru učitelů pro lepší řízení vzdělávací politiky.
- Spolupráce s OECD a Evropskou komisí na vytvoření národní strategie pro mikrocertifikáty propojující různé vzdělávací sektory.
- Česká republika se také dlouhodobě účastní mezinárodních šetření OECD, jako jsou PISA, TALIS a PIAAC, která poskytují cenná data o našem vzdělávacím systému.
Zdroj: MŠMT