Online zadat úkol i řídit třídní fond. Školní systémy umí více než zapsat docházku.
8. 12. 2022 | Komerční sdělení
Po vypuknutí pandemie covid-19 byly školy donuceny přejít rychle na distanční výuku. Rozvoj digitalizace školství i počítačové gramotnosti učitelů rapidně vzrostl. I když už řada vyučujících používá elektronické systémy, stále si mnozí neulehčují práci tak, jak by mohli. Většinu funkcí totiž ignorují. Přitom třeba zadávání úkolů, hromadná korespondence nebo obsluha třídního fondu učitelům ušetří desítky minut.
Třiačtyřicetiletá Klára, která učí na pražské základní škole, v deset hodin večer zjistila, že má covid-19. Rychle se přihlásila do informačního systému Edookit, s nímž její škola pracuje. Pomocí hromadné korespondence během minuty rozeslala zprávu žákům i rodičům a šla spát. Komunikaci s celou třídou na jedno kliknutí přitom příliš učitelů nevyužívá. Ukazují to zkušenosti samotných vývojářů. Při školeních, která pak učitelům dávají, se setkávají s překvapením, jaké další funkce vůbec informační systém obsahuje. „Vidíme, že často nevyužívají jednak možnost hromadné korespondence, ale také zadávání domácích úkolů,“ říká ředitel Edookitu Roman Vejražka.
Přitom třeba poslední jmenovanou funkci učitelka Klára při své nemoci – i mimo ni – hodně využívá. „Je to velmi rychlé, navíc mi pak žáci přímo do Edookitu odevzdají i vypracovaný úkol, mohou nahrát přílohu a já hned vidím, kdo neodevzdal,“ říká Klára.
IT technici Edookitu pořádají několikrát do roka webináře, kde se snaží učitelům všechny funkce ukázat. „Naše webináře sledují stovky učitelů, praktickou formou se v nich snažíme na tyto funkce upozornit. Jsou dostupné u nás na webu,“ navádí Vejražka.
Málo podle něj učitelé používají i další funkce, které firma Unicorn nově přidává. „Například jsou to platby a rozúčtování třídního fondu,“ dodává Vejražka. Učitelé mnohdy vybírají peníze hotově, zůstatky neustále dopočítávají a zjišťují, kdo v divadle byl, a kdo naopak chyběl. Přitom Edookit tuto práci umí udělat za ně.
Naopak k nejvíce využívaným funkcím patří zápis docházky, učiva a také hodnocení aktivity v hodině. „Jedná se o udělení ikony a textu – například Pomáhá druhým, Vyrušuje mluvením,“ popisuje Vejražka.
Učitelka Klára s tím souhlasí. Děti taková zpětná vazba motivuje a baví, celkově je podle ní dobré, když učitel může sáhnout po jiném hodnocení než známce. Stupnice od jedné do pěti totiž podle ní mnohdy nestačí. „A to samé i na vysvědčení, tam to oceňuji ještě více, protože mnoho žáků se do šablon nevejde. Pro rodiče i žáky je ale zpětná vazba důležitá, proto doplňuji v Edookitu i slovní hodnocení,“ dodává učitelka.