Projekt Trenéři ve škole pomáhá zlepšit výuku tělocviku na 1. stupni ZŠ
25. 9. 2024
(čtk) Projekt Trenéři ve škole pomáhá zlepšit výuku tělesné výchovy na 1. stupni základních škol. Trenéři z klubů vedou jednu hodinu týdně společně s pedagogy. Motivují děti k všestrannému pohybu bez ohledu na vlastní specializaci. Na konferenci Děti a pohyb - jak zabránit katastrofě to prezentoval koordinátor tohoto programu Ondřej Lípa.
Spolek Trenéři ve škole vznikl v roce 2017, první školy se do programu zapojily před pěti lety. Na začátku tohoto roku fungoval ve 42 lokalitách na 260 školách, takže zasáhl zhruba 50 000 žáků. Zaměření je na 1. stupeň základních škol, protože v tomto věku se vytváří pozitivní vztah dětí k pohybu a učitelé na 1. stupni mnohdy nemají aprobaci na výuku tělocviku. "Aktuálně máme 30 procent elementaristů se specializací na tělocvik," poznamenal Lípa.
Každý trenér stráví v jedné třídě pět týdnů, kdy v jedné hodině tělocviku pracuje společně s učitelkou, ženy jako pedagogové v těchto ročnících působí výrazně častěji než muži. Pak zamíří do jiné třídy nebo na jinou školu a vystřídá ho jiný trenér, aby si děti vyzkoušely různé aktivity a přístupy. Program trvá celý školní rok.
Trenéři před nástupem do školy procházejí školením. "Odpolední práce v oddílu je úplně něco jiného než práce v hodině tělesné výchovy. I pro trenéry je obrovsky těžké udělat super hodinu těláku v tom časovém prostoru a počtu dětí, ve kterém to je," poznamenal Lípa. Aktuálně je proškolených zhruba 500 trenérů.
Jednou ze zásad programu je, že trenéři nedělají nábor pro svůj sport. Věnují se všestranným pohybovým aktivitám. Hodiny mají být postavené na hře a spontánnosti, aby děti mohly objevovat samy. Důležitá je spolupráce s učitelkou, od které se zase učí pracovat s dětmi, se kterými nemají z odpoledních tréninků zkušenost. "Rozvíjíme mnohem větší procento dětí, které by jinak k pohybu ani nepřičichly," dodal Lípa.
Program stojí 25 000 korun na jednu třídu a školní rok. Organizace Trenéři ve škole financování řeší se zřizovatelem základních škol, tedy městy a obcemi.