Řídit školu bez zpětné vazby je jako řídit auto bez volantu. SocioRating pomáhá jet správným směrem
24. 4. 2025 | Komerční sdělení
Vedení škol dnes čelí mnoha výzvám od nedostatku pedagogů, rostoucích nároků na výuku až po celkovou únavu a přetížení učitelského sboru. Dle šetření společnosti Scio až 31 % učitelů uvádí, že bývá ze své práce vyčerpáno, a 24 % se cítí ohroženo syndromem vyhoření. Spokojenost a atmosféra ve sborovně přitom zásadně ovlivňují nejen výuku, ale i celkové klima školy.
V rozhovoru s Kateřinou Novotnou se dozvíte, jak může pomoci SocioRating, nástroj, který školám nabízí zpětnou vazbu od zaměstnanců a doporučuje konkrétní kroky, jak vztahy ve škole zlepšovat.
Co je SocioRating a proč byste ho školám doporučila?
SocioRating je cílený dotazníkový průzkum, který pomůže zjistit, jaký mají zaměstnanci vztah ke škole, jak se cítí a co by podpořilo jejich motivaci a lepší spolupráci. Výstupem jsou jasná data, která školy ocení jako podklad pro vlastní sebehodnocení nebo při jednání s ČŠI.
Proč myslíte, že právě školy cítí potřebu změřit si své sociální prostředí?
Školy jsou specifické tím, že mají zásadní vliv nejen na své zaměstnance, ale i na žáky a rodiče. Vztahy uvnitř kolektivu tady ovlivňují kvalitu výuky i celkovou pohodu ve škole. Proto je důležité, aby školy s atmosférou uvnitř týmu pracovaly a měly možnost ji cíleně zlepšovat.
Od ředitelů často slyším, že kvůli přetížení nemají prostor fungování kolektivu sledovat. Neřešené malé problémy se tak kumulují a po čase je těžké je uchopit. Právě tady vnímám velký potenciál pro využití specializovaných nástrojů, jako je SocioRating.
V čem se SocioRating liší od jiných průzkumů spokojenosti zaměstnanců?
Mnohé průzkumy zůstávají na povrchu, změří obecnou spokojenost a zobrazí průměrná čísla. SocioRating jde mnohem dál. Měří nejen náladu a spokojenost, ale hlavně vztahy mezi lidmi, důvěru, atmosféru a to, jak lidé spolupracují. Klíčové je data nejen získat, ale správně je pochopit a pracovat s nimi. Proto výsledky s klienty podrobně procházíme a v rámci následných konzultací doporučujeme konkrétní kroky, které mají skutečný dopad.
Jak průzkum probíhá v praxi?
Celý proces začíná úvodní schůzkou s vedením školy, kde si společně nastíníme aktuální situaci, očekávání a potřeby. Zároveň domluvíme, jak budou zaměstnanci rozděleni do kategorií, například podle typu pracovní pozice nebo délky praxe. Výsledky pak dávají největší smysl a je možné je dobře interpretovat.
Následně zaměstnanci vyplní anonymní online dotazník v předem dohodnutém termínu, který je časově nenáročný (zabere přibližně 15–20 minut).
Po ukončení sběru dat připravíme přehledný výstup a následuje interpretace výsledků. V této fázi společně hledáme, co data ukazují, jaké souvislosti se v nich objevují a co může škola udělat pro zlepšení atmosféry a vztahů na pracovišti.
Co z vaší zkušenosti školy na SocioRatingu nejvíce oceňují?
Jednoznačně konkrétnost a praktičnost. Navíc tím, že je průzkum anonymní, poskytuje bezpečný prostor pro otevřenou zpětnou vazbu. Lidé jsou v něm upřímnější, což pomáhá odhalovat i témata, která by jinak zůstala skrytá.
Jsou dotazníky určené pouze pedagogům?
SocioRating zahrnuje všechny zaměstnance školy, nejen pedagogy, ale i nepedagogické pracovníky. Velkou výhodou našeho nástroje je možnost rozdělit zaměstnance do skupin, třeba podle profese nebo délky působení ve škole. Díky tomu lze lépe pochopit rozdíly mezi skupinami a porozumět tomu, jak se jednotliví zaměstnanci ve škole cítí. Další hodnotu pak přináší pravidelné opakování průzkumu, které umožňuje sledovat vývoj v čase a efektivně reagovat na změny.
Často slyšíme, že školství je podfinancované. Mohou si školy SocioRating dovolit?
Ano, SocioRating je IT nástroj, a to nám umožňuje službu poskytovat za rozumnou cenu. Navíc jsme pro školy nyní vytvořili speciální balíček za sníženou cenu, aby pro ně byl ještě dostupnější. Zkušenosti ukazují, že investice do lepšího pracovního prostředí se školám násobně vrací. Spokojenější učitelé znamenají lepší renomé a menší fluktuaci zaměstnanců.
Abychom školy motivovali SocioRating vyzkoušet, rozhodli jsme se pro jednu školu provést průzkum zcela zdarma. Stačí, když na můj e-mail do 20.5.2025 napíšou, proč by chtěli průzkum realizovat právě u nich. Z přijatých zpráv pak jednu školu vybereme a společně s kolegy je SocioRatingem provedeme.
Kateřina Novotná působí jako SocioRating koordinátorka ve společnosti Accace. Jako certifikovaná koučka se dlouhodobě zabývá mezilidskými vztahy. Díky svým zkušenostem s interpretací výsledků SocioRatingu pomáhá klientům budovat silné a stabilní týmy.
Kontakt:
katerina.novotna@accace.com