Sdružení obcí i Svaz měst a obcí nesouhlasí s navrhovaným slučováním malých škol
26. 9. 2024
(čtk) Sdružení místních samospráv i Svaz měst a obcí nesouhlasí se slučováním malých škol jedné obce, jak navrhuje ministerstvo školství. O sloučení má podle sdružení dobrovolně rozhodovat zřizovatel. Vyplývá to z připomínek k novele školského zákona. Ministerstvo chce zavést minimální počty žáků ve školách. Pokud obec zřizuje dvě a více škol, každá by měla mít k 30. září nejméně 200 žáků alespoň jednou v posledních třech letech.
Novela přináší mimo jiné i návrh pravidel kombinované výuky, rozšiřuje možnost nahradit školní maturitní zkoušku standardizovaným certifikátem a větší zapojení zaměstnavatelů do praktického vzdělávání.
Úprava týkající se slučování škol by se podle návrhu měla týkat mateřských, základních a středních škol či jejich kombinace. Nevztahovala by se na školy v obcích, které mají jednu školu, případně na školy speciální nebo školy, které vyučují v jazyce národnostní menšiny, vyplývá z návrhu. Cílem ministerstva je snížit počet malých škol, nižší by podle něj měla být i administrativní zátěž ředitelů.
Podle Sdružení místních samospráv i Svazu měst a obcí se ale administrativní zátěž sníží jen minimálně, stěžují si také, že s nimi ministerstvo záměr neprojednalo. Společně například i s odbory či ministerstvem financí chtějí vědět, jak ministerstvo školství dospělo k počtu 200 žáků.
Novela přináší i návrh pravidel kombinované výuky, tedy plánovaného střídání prezenční a distanční výuky. Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) je chce přepracovat tak, aby po celou dobu jejího trvání bylo ve škole zajištěné zázemí pro účast žáka na kombinované výuce. Rodiny podle MPSV nemusí mít podmínky pro distanční výuku a také o ni nemusí mít zájem.
Kombinovanou výuku by podle návrhu mohly uskutečňovat ZŠ, SŠ, konzervatoře či například VOŠ a ZUŠ. Využívat by se nemohla například pro praktické vyučování, zároveň by ji nemělo být možné zařadit v první až třetí třídě základní školy, vyplývá z důvodové zprávy. Podle odborů by se měla používat v odůvodněných případech. Zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková požaduje i při distanční výuce zachování podpůrných opatření, podobně se vyjádřilo i ministerstvo zahraničních věcí. Distančně podpůrná opatření, s výjimkou tlumočníka znakového jazyka, by se podle návrhu neposkytovala.
Novela zahrnuje i možnost nahradit školní maturitní zkoušku nebo její část certifikátem nejen v případě cizího jazyka, ale i v dalších předmětech, například IT. Ministerstvo by podle návrhu vydávalo seznam standardizovaných zkoušek, z nichž by se certifikáty uznávaly. Úprava podle Šimáčkové Laurenčíkové zvýhodňuje žáky z bohatších rodin, které mají peníze i na opakování standardizovaných zkoušek, zatímco maturita má omezený počet pokusů. Chce proto navýšit počet opravných pokusů maturit. Možnost nahradit školní zkoušku z cizího jazyka certifikátem mají žáci již nyní. Zda jim to škola umožní, záleží na řediteli.
Novela se věnuje i většímu zapojení zaměstnavatelů do praktické výuky na SŠ zavedením takzvané duální větve praktického vzdělávání. Podle Hospodářské komory by mělo být zapojení větší, chce například, aby se zaměstnavatelé zapojili do inovací školních vzdělávacích programů. Navrhla i několik opatření, která by měla podle ní posílit spolupráci mezi školami a zaměstnavateli v praktickém vzdělávání. Chce například definovat náležitosti smlouvy mezi školami a firmami i smlouvy, které by s poskytovateli duálního praktického vzdělávání uzavírali žáci. Ministerstvo financí požaduje vysvětlit, proč by měly fungovat dva způsoby praktického vzdělávání u zřizovatelů. Také chce vyjasnit financování certifikace zaměstnavatelů k poskytování nového typu praktické výuky.
Novela by měla upravit i konkurzy na ředitele škol a posílit roli České školní inspekce ve vztahu k zajišťování kvalitního vedení škol. Věnuje se i většímu zapojení zaměstnavatelů do praktické výuky na středních školách, měla by mimo jiné zavést možnost takzvané komplexní absolventské práce s obhajobou, která by mohla být alternativou školní části maturity.