Škoda otevřela v Praze vzdělávací institut. Za pět let dodá 450 IT odborníků
28. 2. 2023
(čtk) Škoda Auto založila v Praze vzdělávací institut 42 Prague, který by měl v příštích pěti letech dodat na trh 450 kvalifikovaných softwarových inženýrů. Firma tak chce částečně vyřešit nedostatek IT odborníků, se kterým se při své transformaci potýká.
Podle předsedy představenstva Klause Zellmera plánuje největší tuzemská automobilka investovat do vzdělávání zaměstnanců při přechodu na elektromobilitu 500 milionů eur, tedy přibližně 12 miliard korun.
Institutů 42 již fungují v jiných zemích více než čtyři desítky. V Česku jde o první projekt a třetí v koncernu Volkswagen. Projekt nabízí plnohodnotné vzdělání a rekvalifikaci pro různé obory IT. Do bezplatného studia se mohou přihlásit zájemci z Česka i zahraničí, a to bez ohledu na předchozí dosažené vzdělání. Zhruba pětinu zájemců tvoří studenti a 60 procent zaměstnanci, uvedli zástupci firma.
Institut 42 Prague podle nich nabízí studium v angličtině, jeho součástí jsou dvě placené stáže. Po absolvování první stáže jsou studenti připraveni nastoupit na juniorní pozice v oborech IT. Dokončení programu obvykle trvá tři roky, po nichž jsou studenti plnohodnotnými vývojáři. Studium má nabídnout přes 250 projektů, na kterých budou studenti vzájemně spolupracovat.
Podle předsedy odborů Kovo ve Škodě Jaroslava Povšíka je počítačový expert v současnosti ve Škodě nejžádanější profesí. Proto mimo jiné IT odborníci dostávají smluvně tarifní mzdy a tržní příplatky. Do budoucna budou pro chod automobilky naprosto klíčoví, řekl.
V ČR podle některých analýz chybí více než 20.000 IT expertů. "Tento nedostatek se bude dále zvyšovat vzhledem k rostoucí potřebě transformace, která je dána buď legislativou nebo vlastními inovacemi a výzkumem a vývojem," uvedla ředitelka společnosti Creative Dock Gabriela Teissing. Firmy se podle ní musí podílet na řešení nedostatku IT pracovníků prostřednictvím vlastních vzdělávacích projektů. "Automobilový průmysl je jedním z hlavních hybatelů české ekonomiky. Tento sektor se již delší dobu nachází v období transformace, kdy automobilky stále více investují do výzkumu a vývoje, ale také do IT řešení. Dnešní automobilové společnosti se již dají považovat za technologické firmy, a to znamená, že potřebují kvalifikované odborníky v oblasti IT," dodala.
Škoda Auto je zakladatelem a hlavním partnerem pražského institutu. Dalšími jsou Deloitte, SAP nebo Productboard.