Středočeský radní Vácha: Středním školám dlouho chybí kvalifikovaní pedagogové
11. 2. 2025
(čtk) Středním školám dlouhodobě chybí kvalifikovaní pedagogové. Podle středočeského krajského radního pro vzdělávání a sport Milana Váchy (STAN) je to problém v celé ČR včetně Středočeského kraje a na středních odborných školách a učilištích je to ještě větší komplikace než na gymnáziích. V případě IT odborníků navíc platy ve školství nemohou konkurovat soukromé sféře. Mladí absolventi pedagogických fakult také často nenastupují do školství, ale do jiných odvětví.
"Roli hraje, zda jde o školy ve městech nebo na periferii kraje, rozhoduje i typ školy a s ní spojená prestiž (např. gymnázium, střední odborná škola nebo střední odborné učiliště) nebo dobré jméno školy," uvedl radní. Řada škol se podle něj situaci snaží řešit prostřednictvím bývalých absolventů, kteří si doplňují pedagogické vzdělání, nebo využívá ve výuce odborníky z firem, kteří ve škole učí určité téma.
Vácha také poukazuje na specifický problém u učitelů informatiky, u nichž platy ve školství nemohou konkurovat odměňování v soukromé sféře. "U jedné průmyslové školy se podařilo Středočeskému kraji zajistit IT pracovníka pro výuku tak, že ho zaměstnává a platí soukromá firma, která v daném regionu potřebuje větší množství absolventů oboru Informatika, a on učí ve škole," řekl radní.
Podle ředitelky Gymnázia Jana Palacha Mělník Ilony Němcové jsou momentálně asi největší slabinou kvalitní učitelé matematiky, informatiky, fyziky a občas také jazyků. "Je to tím, že vysoké školy připravují málo budoucích absolventů učitelství těchto oborů," uvedla ředitelka. Gymnázium se také snaží zapojit odborníky z praxe, kteří si postupně doplňují pedagogické vzdělání.
Kromě nedostatku kvalifikovaných pedagogů se střední školy podle krajského radního potýkají i s nedostatkem nepedagogických pracovníků, jako jsou například kuchařky nebo uklízečky. "Často si také ředitelé stěžují na narůstající administrativu, kterou však většinou nejsou schopni konkretizovat," doplnil Vácha.