Unijní ministři školství jednali o zavedení jednotného evropského titulu
15. 5. 2024
(čtk) Unijní ministři školství se včera v Bruselu zabývali nedávným návrhem Evropské komise zavést evropský titul, který by byl automaticky uznáván v celé sedmadvacítce. Podle náměstka českého ministra školství Jaroslava Millera, který ČR na zasedání zastupoval, jsou jednotlivé vzdělávací systémy států EU roztříštěné a například uznávání kvalifikací představuje velký problém.
"Téma evropských diplomů zní dnes poměrně futuristicky, ale doufám, že bude v průběhu příštích let zrealizováno," řekl Miller. Po výzvě francouzského prezidenta Emmanuela Macrona začaly už před několika lety vznikat takzvané evropské univerzitní aliance, které "představují první krok v harmonizaci vzdělávacích soustav v oblasti terciálního školství," dodal Miller.
V osmi různých aliancích je i osm českých vysokých škol. Právě tyto aliance se snaží harmonizovat své vzdělávací programy a do budoucna vydávat jeden diplom. Jako příklad náměstek českého ministra uvedl alianci nazvanou Aurora, ve které je Univerzita Palackého v Olomouci a osm dalších vysokých škol z celé Evropy, například z Innsbrucku či Amsterodamu. Celoevropská síť vysokých škol zatím neexistuje.
Evropský titul by byl novým typem titulu, který by podle březnového návrhu Evropské komise udělovala společně a na dobrovolném základě skupina univerzit po celé Evropě. Dělo by se tak na základě společného souboru kritérií dohodnutých na evropské úrovni. Jak EK ke svému návrhu dodala, studenti by tak mohli získat více příležitostí ke studiu na více univerzitách v Evropě a s titulem uznávaným po celé EU by bylo rovněž jednodušší žádat o zaměstnání v rámci celého nynějšího evropského bloku.
Dalším tématem jednání v Bruselu bylo zavádění umělé inteligence do škol. Jak náměstek Miller podotkl, do budoucna možná některé země budou mít tendenci v rámci úspor vyměňovat učitele za umělou inteligenci, což ovšem mnohé státy považují za nebezpečný trend. "Měli jsme velkou diskuzi o tom, jaká by měla být role umělé inteligence ve vzdělávacím procesu. Já jsem velký zastánce toho, a shodli jsme se na tom i na plénu, že bychom měli udržet určitou rovnováhu mezi lidskou dimenzí vzdělávání a přítomností umělé inteligence," dodal.